Paragrafen

Bedrijfsvoering

Personeel

We investeerden in onze werving en selectie-aanpak, zowel binnen als buiten de organisatie
Om ervoor te zorgen dat onze organisatie flexibeler wordt en beter kan inspelen op de veranderende opgaven in de stad, geven we medewerkers de kans om binnen de organisatie, maar buiten hun eigen werkgebied, werkervaring op te doen. In 2023 introduceerden we drie soorten interne resultaatopdrachten: de leeropdracht, de projectopdracht en de structurele opdracht. Voorheen hadden we één soort resultaatopdracht. Door deze splitsing te maken geven we medewerkers en managers meer duidelijkheid en bieden we extra mogelijkheden voor het leren en ontwikkelen richting ander werk. Dit draagt onder andere bij aan het werkgeluk van medewerkers en aan de wendbaarheid van onze organisatie.
Ook  stond het vinden en aantrekken van nieuwe medewerkers met de juiste vaardigheden centraal. We hebben actief gewerkt aan het versterken van onze arbeidsmarktpositie. Het ontwikkelen en neerzetten van een sterk werkgeversmerk was een prioriteit, en we zijn erin geslaagd om onze boodschap doeltreffend over te brengen. Door onze netwerken uit te breiden en een meer proactieve en kandidaat gerichte aanpak te hanteren, hebben we de aandacht weten te trekken in een competitieve arbeidsmarkt. Denk hierbij aan het voeren van gesprekken met potentiële kandidaten. Hierdoor zijn er geschikte medewerkers aangenomen, ook voor specialistische functies die vaak moeilijk vervulbaar zijn.
Door al deze acties en maatregelen is het ons in 2023 relatief goed gelukt om de behoefte aan personeel in te kunnen vullen.

We implementeerden concrete instrumenten, maatregelen en acties voor duurzame Inzetbaarheid
Om invulling te geven aan de in 2022 vastgestelde visie op Duurzame Inzetbaarheid, implementeerden we in 2023 een aantal concrete instrumenten, maatregelen en acties. In 2023 lanceerden we bijvoorbeeld de Vitaliteitskalender, een doorlopend aanbod aan workshops, podcasts en activiteiten. Ook maakten we op ons intranet een pagina waarop het voor medewerkers duidelijker vindbaar en zichtbaar is wat wij als organisatie bieden op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid. Denk hierbij aan bijvoorbeeld bedrijfszorg, opleiding en training (NijmegenSchool/ Studytube), loopbaanmogelijkheden (Oversteek) en verlofmogelijkheden.

Verder is in de tripartite werkgroep met vakbonden, OR en werkgever de regeling ‘tijdelijk budget voor Vitaal en Duurzaam werken’ (ViD-budget) tot stand gekomen, waarmee medewerkers in 2024 en 2025 tijdelijk een extra budget krijgen om te gebruiken voor een bijdrage aan persoonlijke vitaliteit en duurzame inzetbaarheid.  

In 2023 is de aanbesteding voor de bedrijfsgezondheidszorg uitgevoerd. Dit heeft geleid tot nieuwe contracten vanaf 1 januari 2024 met bedrijfsartsen, bedrijfsmaatschappelijk werk, bedrijfsfysio en bedrijfspsychologen. In de aanbesteding is naast de inzet op preventie (voorkomen verzuim) en curatie (herstellen) ook focus gelegd op amplitie. Amplitie betekent dat de dienstverlening ook uitgaat van het bevorderen van duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en werkgeluk. Voorlichting en diverse activiteiten zijn gericht op het versterken van alle medewerkers en wat al goed gaat op de werkvloer. De gesprekscyclus ‘Gesprekken die werken’ die in 2023 voor de gehele organisatie is ingevoerd, ondersteunt het goede gesprek tussen leidinggevende en medewerker over ambities en het inzetten van talenten en vitaliteit zodat vanuit werkgeluk gewerkt kan worden.

We spraken een nieuwe ondernemingsovereenkomst af
Met de Ondernemingsraad (OR) hebben we een nieuwe ondernemingsovereenkomst afgesproken. Hierin worden bevoegdheden en faciliteiten van de OR beschreven.

We bereikten een onderhandelingsresultaat over een nieuw Sociaal Statuut
We hebben met de vakbonden in het Lokaal Overleg (LO) een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuw Sociaal Statuut, met up to date kaders en waarborgen voor organisatieveranderingen. Dit treedt naar verwachting in werking in het eerste kwartaal van 2024, nadat de vakbonden en wij het ook formeel hebben bekrachtigd.

Personele kosten
Voor het laten functioneren van de gemeente als organisatie worden kosten voor bedrijfsvoering gemaakt. De kosten voor personeel maken daar een belangrijk deel van uit. Hieronder gaan we in op de kosten in 2023.

Eigen personeel en loonsom kosten
In 2023 is de begrote formatie met bijna 6% gestegen en de bezette formatie met 8%. De afgesproken werkzaamheden vergden extra personele inzet waarvoor ook budgetten waren gereserveerd in de stadsbegroting.We beschikken daarmee over voldoende formele formatie maar we krijgen deze soms moeilijk bezet. Dat zien we terug in het overschot op de loonsom en de groei aan inhuur.
In de onderstaande tabel is de omvang van fte's en de loonsom opgenomen van de ambtelijke organisatie.
 

Jaar
 Bedragen
x € 1.000

Totaal begrote loonsom

Realisatie loonsom

Uitgaven tov begroting

FTE begroot
31-12

Fte werkelijk
31-12

2022

121.393

120.215

-1.178

1.506

1.520

2023

139.269

132.824

-6.445

1.592

1.643

In 2023 waren er 243 resultaatopdrachten (interne vacatures). Dit is nagenoeg evenveel als in 2022. Het aantal externe vacatures steeg naar 168. Ten opzichte van 2022 is dat een stijging van ruim 20%. Beide cijfers illustreren dat ons personeelsbestand nog steeds net zo dynamisch is als de arbeidsmarkt en dat de groei van de organisatie ook leidt tot meer externe vacatures.

Inhuurkosten
Inhuur wordt betaald uit daarvoor specifiek begrote budgetten, niet in te vullen vacatureruimte en programma- budgetten inclusief extra gelden van buiten voor specifieke taken. Er wordt ingehuurd voor vervanging bij ziekte, tijdelijke pieken in het werk en voor projecten en tijdelijke werkzaamheden waarvoor we de capaciteit of specialistische kennis niet zelf in huis hebben en budgetten tijdelijk beschikbaar zijn.
Daarnaast lukte het ook in 2023 vaker niet om noodzakelijk personeel via werving aan ons te binden. Zowel krapte op de arbeidsmarkt als arbeidsvoorwaarden speelden daar een rol in. Indien werving niet succesvol was, werd noodgedwongen voor kortere of langere tijd gekozen voor inhuur. Dit was noodzakelijk om de afgesproken werkzaamheden uitgevoerd te krijgen.

Categorie
Bedragen x € 1 miljoen

Begroting 2022

Begroting 2023

Realisatie 2022

Verschil
2023

Programma’s

223

262

3.195

5.584

Uitvoeringskosten programma’s

13.392

13.355

14.259

23.513

Planexploitaties

4.186

129

Investeringen

106

61

Totale inhuur

13.616

13.617

21.747

29.287

In 2023 is de totale inhuur als financieel volume ten opzichte van 2022 gestegen. Inhuur maakte 18% uit van de totale kosten die aan personeel werden uitgegeven. Daarbij geldt wel dat in het afgelopen jaar veel inhuur is ingezet voor crisisopvang vluchtelingen, de leefgeldregeling en energietoeslag.  

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 09:30:35 met de export van 06/10/2024 09:14:22