Rechtmatigheidsverantwoording
Gedurende het jaar werden de regels voor de nieuwe verantwoording van rechtmatigheid, met name voor de begrotingsrechtmatigheid, pas duidelijk. Hierdoor konden we bij de 2e Voortgangsmonitor 2023 geen melding maken van de (niet-rechtmatige) afwijkingen die we nu in de jaarrekening vaststellen. Waar hogere uitgaven onder de 'oude' regels onder bepaalde voorwaarden als rechtmatig konden worden beschouwd, worden ze onder de nieuwe regels als onrechtmatig geclassificeerd.
In onderstaande tabel zijn in de kolom 'afwijking' alle lastenoverschrijdingen per programma opgenomen.
In de kolom 'acceptabel' is opgenomen wat we volgens de spelregels, die uw raad heeft opgesteld in de financiële verordening, als acceptabele afwijkingen beschouwen. We hebben de meldingen in de 2e Voortgangsmonitor opgenomen, het betreft openeind-regelingen, er staan in gelijke omvang extra baten tegenover of we konden de afwijkingen door het late tijdstip niet meer meenemen in onze meldingen (zoals de decembercirculaire).
En tot slot zijn in de kolom 'niet-acceptabel' de overige meldingen opgenomen. Deze worden onder de tabel toegelicht.
programma | omschrijving | afwijking | acceptabel | niet-acceptabel | toelichting niet-acceptabele afwijkingen | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bestuur en organisatie | exploitatie | 4,1 | 4,1 | |||
Veiligheid | exploitatie | 0,8 | 0,8 | |||
Welzijn, Wijkontw.en Zorg | exploitatie | 6,7 | 1,0 | 5,7 | 3,7 | opvang daklozen |
exploitatie | 2,0 | exploitatiekosten wijk- en buurtcentra | ||||
subtotaal WWZ | 5,7 | |||||
Werk en Inkomen | exploitatie | 6,2 | 6,2 | |||
Onderwijs | exploitatie | 0,4 | 0,4 | |||
Bereikbaarheid | exploitatie | 3,9 | 3,2 | 0,7 | 0,6 | uitvoeringskosten |
0,1 | onderhoud straten, wegen, pleinen | |||||
subtotaal Bereikbaarheid | 0,7 | |||||
Financiën | exploitatie | 6,4 | 4,9 | 1,5 | 1,5 | verlofsparen ambtelijke organisatie |
subtotaal Financiën | 1,5 | |||||
totaal | 28,5 | 20,6 | 7,9 | 7,9 |
Toelichting niet-acceptabele afwijkingen
Opvang daklozen
We zien dit jaar extra druk op de opvangvoorzieningen. Zo is er meer subsidie verstrekt dan begroot aan 24-uursopvang, dag- en nachtopvang en de winteropvang. We hadden deze overschrijding niet in deze omvang op tijd in beeld waardoor deze niet gemeld is bij de 2e Voortgangsmonitor.
Exploitatiekosten wijk- en buurtcentra
In de exploitatie van de wijk- en buurtcentra zijn de kosten van elektriciteit en aardgas 1,9 miljoen euro hoger dan begroot. Daarnaast werd er bij de horeca een nadeel behaald van 0,1 miljoen als gevolg van lagere opbrengsten.
We constateren dat we deze melding in de 2e Voortgangsmonitor hadden moeten opnemen.
Uitvoeringskosten
Op de uitvoeringskosten is een nadeel ontstaan van 0,6 miljoen euro. De oorzaak hiervan is het achterblijven van de realisatie van rendabele uren bij de uitvoerende afdeling. Het feitelijke tekort is pas goed in beeld gekomen aan het eind van het jaar.
Onderhoud straten, wegen, pleinen
Er is een kleine overschrijding ontstaan in de exploitatiebudgetten voor onderhoud openbare ruimte. We constateren dat we deze melding in de 2e Voortgangsmonitor hadden moeten opnemen.
Verlofsparen ambtelijke organisatie
Met de invoering van de cao gemeenten 2021-2022 kunnen medewerkers vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit verlofsparen kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeleid. Deze vakantie-uren verjaren niet. Op basis van de stand op 31-12-2023 is er 1,5 miljoen euro toegevoegd aan de voorziening. Dit leidt tot een nadeel van € 1,5 miljoen in het programma Financiën. Pas aan het eind van het jaar was bekend om hoeveel verlofuren het ging.
Vervolg
Als we verwachten dat er overschrijdingen gaan plaatsvinden, blijven we deze, zoals we ook nu al beogen te doen, bij de 1e of 2e Voortgangsmonitor melden.