We willen een actieve burger die verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen veiligheid en die van zijn omgeving
Toelichting
De bestrijding van onveiligheid begint bij de Nijmegenaar die zich verantwoordelijk en zelfredzaam opstelt.
Doel
We respecteren de autonomie van de burger en treden op als wet- en regelgeving ons daartoe verplicht of als de vrijheid en zelfbeschikking van anderen in het gedrang komt.
Toelichting
Vrijheid en zelfbeschikking zijn belangrijke waarden van onze rechtsstaat. De burger kiest zijn eigen weg, maar de overheid treedt op als dat een inbreuk vormt op de vrijheid en zelfbeschikking van een ander. Met het oog op de fysieke veiligheid van de burger zetten we in op preventieve strategieën die de zelfredzaamheid bevorderen.
Criteria
Onze zorgplicht en ons handelingsperspectief zijn gelijk aan de verantwoordelijkheid en de zelfredzaamheid van de inwoner. We respecteren zijn autonomie, tenzij wet- en regelgeving ons tot optreden verplichten of als de vrijheid en zelfbeschikking van anderen in het gedrang komt.
Activiteiten
We adviseren de burgemeester in het belang van openbare orde over te nemen maatregelen als: cameratoezicht, preventief fouilleren, samenscholingsverboden, verblijfsontzeggingen en het sluiten van drugspanden.
We adviseren de burgemeester in het belang van de gezondheid over uitoefening van zijn bevoegdheden in relatie tot de Wet tijdelijk huisverbod (bij huiselijk geweld), de Wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen (Bopz), de Drank- en Horecawet en de Jeugdwet.
We maken afspraken met de Veiligheidsregio (VRGZ) over uitvoering van de brandweerzorg met het oog op het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en alles wat daarmee te maken heeft.
We zoeken samen met de VRGZ naar strategieën om de inwoner onderdeel te maken van oplossingen voor veiligheidsvraagstukken. Hierbij hanteren we het motto: ‘Iedereen is hulpverlener’.
Doel
We sturen op een integrale programmering van Omgevingsdienst (ODRN) en regionale brandweer (VRGZ) in relatie tot fysieke veiligheid, waarbij de eigen verantwoordelijkheid van de burgers en ondernemers expliciet tot uitdrukking komt.
Toelichting
De toenemende invloed van de netwerksamenleving en de actieve rol van de inwoner daarin zorgen ervoor dat we multidisciplinair moeten samenwerken op het vlak van fysieke veiligheid.
Criteria
We zorgen ervoor dat veiligheidsmaatregelen altijd redelijk, billijk en evenwichtig blijven en dat we de inwoners niet op onnodige kosten jagen. Dit noemen we: het tegengaan van de risicoregelreflex.
Veiligheidsvraagstukken in de fysieke leefomgeving moeten we ook beoordelen in samenhang met belangrijke leefgebieden als gezondheid en duurzaamheid.
Activiteiten
We organiseren in het kader van fysieke veiligheidsvraagstukken multidisciplinaire beleidsafstemming met het ruimtelijk domein, de ODRN en de VRGZ rondom brandveiligheid en constructieve veiligheid van bouwwerken.
We werken met de projectgroep pilot proportionele brandveiligheid samen met Talis, het Crisislab, de ODRN en de VRGZ. We werken aan een meer risicogerichte omgang met brandveiligheid. Daarbij komt de private verantwoordelijkheid van de gebouweigenaar explicieter tot uitdrukking bij de inrichting van het vergunningsproces. In de toekomst zorgen we voor een meer integrale en procesmatige toetsing van de aanvraag.
We laten ontplofbare oorlogsresten opsporen en onschadelijk maken. We stellen daarover informatie ter beschikking.
Ambitie
We zijn een lokaal bestuur dat binnen het veiligheidsdomein regie neemt, kaders stelt en partijen bij elkaar brengt
Toelichting
Samenwerking tussen overheid, maatschappelijke partners en bewoners vormt de kern van een succesvol veiligheidsbeleid.
Doel
We spannen ons in om georganiseerde criminaliteit zoveel als mogelijk uit Nijmegen te weren, waarmee we ondermijning van de rechtsorde tegengaan en voorkomen dat kwetsbare burgers misbruikt worden.
Toelichting
Ondermijning tast de rechtsstaat aan en gaat ten koste van de vrijheid, veiligheid en zelfbeschikking van de inwoners. Drugscriminaliteit, zorgfraude en arbeidsuitbuiting vormen hierbij bijzondere risico's. Die willen we tegengaan.
Criteria
De weerbaarheid van de inwoner staat voorop. Ons handelen is erop gericht om die te versterken.
Activiteiten
We zetten in op het (door)ontwikkelen van een dashboard hennepteelt. We ontwikkelen daarnaast nieuwe informatieproducten, waarmee we zicht kunnen houden op het ondermijningsbeeld.
We versterken de bestuursrechtelijke aanpak door het inzetten van extra juridische capaciteit. Hierbij werken we samen met de partners in de strafrechtketen en ook andere overheidsdiensten en partijen in de private sector.
We versterken de intergemeentelijke samenwerking in Gelderland-Zuid in de rol van gastheer voor het regionale projectenbureau. Partners zijn de gemeenten en het Districtelijk Veiligheidsoverleg (DVO) in Gelderland-Zuid, het Openbaar Ministerie, de politie in Oost-Nederland en de Belastingdienst.
We gaan zorgfraude en fraude met grond- en vastgoedtransacties tegen door middel van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob). Ook zetten we dit middel in bij horecavergunningen, exploitatievergunningen en een aantal specifieke omgevingsvergunningen.
We geven verder invulling aan de resultaten van de interne pilots ‘Werken aan een weerbare organisatie’.
Doel
We nemen regie bij de persoonsgerichte aanpak door de samenwerking en afstemming tussen zorg- en strafrechtinterventies in het Veiligheidshuis te organiseren.
Toelichting
We bestrijden overlast en criminaliteit met persoonsgerichte interventies die zich vooral richten op preventie en het voorkomen van recidive.
Criteria
Bij de aanpak van ernstige overlast en criminaliteit gaan we voor een zo duurzaam mogelijk resultaat. Dat kan alleen als zorg en strafrecht nauw met elkaar samenwerken en op alle relevante leefgebieden tot een geïntegreerd plan van aanpak komen.
We dragen bij aan effectiviteit en kostenefficiëntie van interventies.
Onze prioriteit heeft herstel en het werken aan kansen en perspectief. Straffen is een ultimum remedium.
Activiteiten
We stellen in geval van multiproblematiek lange-termijndoelen vast en we leveren bijbehorend maatwerk om escalatie van problematiek en stijgende (maatschappelijke) kosten tegen te gaan.
We leveren procesregie voor casuïstiek in relatie tot complexe multiproblematiek, ex-gedetineerden, extremisten en voetbalhooligans.
We geven op hun verzoek advies aan partners over casuïstiek.
We beoordelen casussen die partners voorleggen en leiden die door naar de juiste behandelaar (via routeeroverleg en screening & weging).
We maken plannen van aanpak in complexe casuïstiek, leggen vast welke partner daarbij het casemanagement neemt en monitoren de voortgang ervan.
We bieden partners een werkplek, waarmee we samenwerking en afstemming faciliteren.
We organiseren de jeugdbeschermingstafel regio Nijmegen. Daarin maken hulpverleners van Veilig Thuis, lokale sociale wijkteams, regieteams of de gecertificeerde instellingen hun zorgen over de ontwikkeling of de veiligheid van een kind en de verantwoordelijkheid die de ouders daarin nemen bespreekbaar.
Doel
We nemen regie bij veiligheidsvraagstukken op straat-, buurt- en wijkniveau door de inzet van de Veiliger Wijkteams.
Toelichting
Een veilige woonomgeving is een groot goed en we willen daarop met gerichte maatregelen effectief kunnen sturen. De betrokkenheid van inwoners hierbij is van essentieel belang.
Criteria
We versterken het vertrouwen van onze inwoners in de veiligheid van hun woon- en leefomgeving en bieden ze de ruimte om invloed te nemen op vraagstukken die daarvoor belangrijk zijn.
We maken gebruik van de mogelijkheden en kansen die het internet ons biedt om de verbinding met de burger te zoeken en op die manier zowel op het veiligheidsdomein bewustwording, empowerment en weerbaarheid te versterken.
We zorgen ervoor dat politie en gemeentelijke boa's per stadsdeel en wijk gezamenlijke prioriteiten bepalen en de daarbij behorende activiteiten afstemmen.
Activiteiten
We werken met politie, Bureau Toezicht & Handhaving en andere relevante partners aan vormen van burgerparticipatie, gericht op empowerment en handelingsperspectief.
We nemen procesregie op de samenwerking tussen de gebiedsgebonden politie-inzet en Bureau Toezicht & Handhaving in relatie tot overlast algemeen, jeugdoverlast en vermogens- en geweldscriminaliteit. Daarnaast zorgen we voor de opschaling naar de burgemeester of de gezagsdriehoek.
We zorgen voor een goede aansluiting van de activiteiten van de politie en Bureau Toezicht & Handhaving bij de verwachtingen van de inwoners. Daarnaast laten we onze activiteiten aansluiten bij de verantwoordelijkheid die inwoners zelf kunnen nemen om de kans dat ze slachtoffer worden van overlast en criminaliteit zo klein mogelijk te houden.
We zetten bij de aanpak van radicalisering een netwerkregisseur in voor de contacten met de relevante maatschappelijke stakeholders.
Doel
Wij kijken bij interventies en maatregelen altijd of ze te verantwoorden zijn zowel met het oog op de kosten voor de burger als gelet op de opbrengst in termen van daadwerkelijke veiligheidswinst.
Toelichting
In het kader van de veiligheid van evenementen en horeca reguleren we door middel van vergunningen, controles en handhaving.
Criteria
We laten de verantwoordelijkheid bij de inwoner als die daar ook thuishoort en handelen hier ook naar in geval van klachten en incidenten.
In onze aanpak van vergunningverlening en handhaving bij bouwprojecten, evenementen en horeca stellen we altijd de eigen verantwoordelijkheid voorop.
Activiteiten
We hebben het Evenementenactieteam (EAT) voor het vergunningsproces voor grote en middelgrote evenementen. Hierbij bespreken we gezamenlijk met de vergunningsaanvrager en de ambtelijke adviseurs de punten die van belang zijn voor de vergunning.
We hebben het Veiligheidsoverleg voor het veiligheidsmanagement tijdens het verloop van grote evenementen. Hierbij betrekken we de evenementenorganisator en de diensten die verantwoordelijk zijn voor het toezicht en de handhaving tijdens het evenement.
We organiseren het Horeca-actieteam (HAT) voor het vergunningsproces voor horeca om gezamenlijk met de vergunningsaanvrager en de ambtelijke adviseurs de aanvraag te bespreken en te beoordelen.
De handhavingscoördinators van de afdeling Veiligheid en Bureau Toezicht & Handhaving stemmen hun tactische doelen van toezicht en handhaving af op kleine evenementen, horecainrichtingen en de warenmarkt.
We organiseren de Drank – en Horecapool Rijk van Nijmegen, waarin de doelen en inzet van Bureau Toezicht & Handhaving per kwartaal gepland worden in afstemming met de regiogemeenten.
Ambitie
We zorgen voor een sterke informatiepositie en voor de samenwerking die hierbij nodig is, zodat tijdig en gericht optreden mogelijk is alvorens een veiligheidsprobleem ontstaat of escaleert.
Toelichting
We willen vooral kunnen optreden daar waar zich daadwerkelijke veiligheidsrisico's voordoen. Daarbij is het krijgen en duiden van informatie een belangrijke voorwaarde.
Doel
We versterken de strategische en tactische informatiepositie van de gemeente en zijn partners om zo fenomenen en achtergronden in beeld te brengen.
Toelichting
Om effectief te kunnen sturen op veiligheid en interventies gericht in te zetten, is het belangrijk dat we beschikken over een sterke informatiepositie.
Criteria
We houden de governance van het veiligheidsdomein scherp in het oog, zodat we steeds kunnen beoordelen welke informatie ons helpt om te sturen op onze doelen.
We zorgen ervoor dat benodigde informatie snel verkregen en geduid wordt en doen dit zoveel mogelijk samen met onze partners.
Activiteiten
We werken aan verfijning en uitbreiding van de dashboards veiligheid voor de tactische keuzes die de Veiliger Wijkteams maken ten aanzien van de stadsbrede en de gebiedsgerichte prioriteiten.
We voeren fenomeenanalyses uit om de achtergronden van vormen van criminaliteit beter in beeld te krijgen. Dit doen we voor een preventieve aanpak en vroeginterventie zowel “achter de voordeur” (Zorg- en Veiligheidshuis) als “op straat” (Veiliger Wijkteams).
Lasten & baten
26
2,4 %
1
0,1 %
Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 09:30:35 met de export van 06/10/2024 09:14:22