Economie en toerisme

Wat hebben we dit jaar bereikt

Wat hebben we dit jaar bereikt

Ambitie: We dragen bij aan het creëren en behouden van meer en passende banen en zijn als stad aantrekkelijk voor werkgevers en werknemers.

Doel: We stimuleren de start en groei van bedrijven in een sterk economisch ecosysteem, met name in de kansrijke Nijmeegse sectoren

  • We stimuleren ondernemerschap bij startende én groeiende bedrijven

In 2023 bleven we intensief in gesprek met de stad, op zoek naar nieuwe kansen om de lokale economie te versterken via accountmanagement en het Ondernemerspunt. Op basis van de maatwerkaanpak uit de economische visie bewogen we flexibel mee met de behoeften van ondernemers. Het midden- en kleinbedrijf (mkb) kreeg hierbij extra aandacht, omdat voor deze bedrijven het omschakelen naar circulaire productie, het aantrekken van personeel en het digitaliseren van de dienstverlening een zwaardere opgave was. Voor startende bedrijven is StartUp Nijmegen (SUN) al sinds 2015 een bewezen succesvol concept. Ook in 2023 zijn er 54 startende ondernemers lid van SUN. Gemiddeld na 1 tot 2 jaar vliegen zij uit. Dit betekent dat er inmiddels ruim 800 bedrijven zijn ontstaan die bij SUN hun eerste stappen hebben gezet. In 2023 faciliteerde SUN bijvoorbeeld ruim 1.000 partnergesprekken en verzorgde 36 workshops, 60 events, 30 blogs en 30 podcasts ter ondersteuning van ondernemers en hun bedrijven.
In 2023 werd het programma voor scale-ups ontwikkeld. Omdat deze bedrijven juist veel werkgelegenheidsgroei bieden, werd de aandacht hiervoor dit jaar geïntensiveerd. We wilden het ook in 2023 voor groeiende bedrijven aantrekkelijk houden om in Nijmegen gevestigd te blijven. We sluiten bij voorkeur aan bij initiatieven vanuit de bedrijven zelf. Dóór ondernemers vóór ondernemers blijkt een heel effectieve werkvorm. Een direct succes op dit vlak was de start van Scale and Grow in september. Dit is een community van ondernemers voor ondernemers die is voortgekomen uit SUN. Scale and Grow helpt snelgroeiende bedrijven met netwerk, trainingen en bijeenkomsten. Het accountmanagement heeft hierin een belangrijke ondersteunende rol. Ten slotte bleven we ook dit jaar alert op mogelijkheden om regels af te schaffen daar waar het kan.

Doel: We versterken de bedrijvigheid en innovatiekracht van de clusters health & high tech

  • We versterken het cluster health en high tech
  • Door uitvoering te geven aan de ontwikkelvisie Winkelsteeg en het opstellen van een gebiedsvisie voor campus Heijendaal boden we ruimte aan een verdere groei van bedrijvigheid in Health &High Tech. Ook investeerden we in de samenwerking tussen de beide campussen door gezamenlijk met de Radboud Universiteit, het Radboudumc, Noviotech campus en OostNL een actieagenda op te stellen met als werktitel ‘Campus Nijmegen’. In deze agenda is aandacht voor innovatieve werklocaties met verschillende type werkgevers, het versterken van het netwerk van en tussen ondernemers, onderzoekers en (jong) talent in de stad. En het meer zichtbaar maken van mogelijkheden op de campussen, zowel voor onderzoek als ondernemerschap, op regionale en (inter)nationale schaal.  
  • Nieuw actieplan health en high tech. Het college stelde in april het actieplan health en hightech vast. Dit actieplan was de leidraad voor investeringen in het innovatieve ecosysteem rondom de clusters health en hightech in onze stad. We leverden dit jaar een bijdrage aan de fysieke ontwikkeling door een impuls te geven aan de gebiedsontwikkeling op de Nijmeegse campussen. Tevens leverden we een bijdrage aan de sociaal-economische ontwikkeling door het ondersteunen van innovatief ondernemerschap en investeren in kennisdeling en ontmoeting.
  • Briskr. Dit jaar leverden we, samen met andere lokale en regionale partners zoals OostNL en provincie Gelderland, een bijdrage aan de netwerkorganisatie Briskr. Deze bijdrage bestond uit het ondersteunen van (startende) bedrijven en het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid (acquisitie) op het gebied van Health & High Tech. Hiermee heeft Briskr bedrijven ondersteund en begeleid naar financiering, workshops en bijeenkomsten georganiseerd en geholpen bij het opzetten van nieuwe projecten.
  • CITC. Samen met de provincie Gelderland investeerden we in het CITC (Chip Integration and Technology Center). Het doel was onderzoek en praktijk op het gebied van integratie en het inpakken van chips dichter bij elkaar te brengen en daarmee innovatie te versnellen.
  • Zichtbaarheid vergroten. Ten slotte maakten we de innovatiekracht van Health & High Tech ecosysteem van bedrijven en kennisinstellingen beter zichtbaar in de stad. Dit deden we onder andere door nieuwe artikelen over internationaal talent op IntoNijmegen. Daarnaast richtten we een Health en High Tech plein in tijdens de Vierdaagsefeesten en versterkten we de samenwerking tussen Nijmeegse startup-ondernemers, de kennisinstellingen en Techleap, de organisatie die zich inzet voor de groei van innovatieve Nederlandse startups.

Doel: We dragen bij aan de kwalitatieve match tussen de Nijmeegse beroepsbevolking en banen

  • We stimuleren nieuwe initiatieven op de arbeidsmarkt

We hebben de regionale Human Capital agenda vertaald in een Human Capital Akkoord (HCA) dat door The Economic Board verder uitgewerkt wordt. Belangrijkste doel van het HCA is het aanpakken van de mismatch op de arbeidsmarkt. En daarnaast in triple helix- (overheden, bedrijven en kennisinstellingen) verband samen te werken aan een arbeidsmarkt die werkt. We ondersteunden dit jaar lokale nieuwe initiatieven op het gebied van human capital. Concrete voorbeelden van enkele projecten zijn onder meer: Night of the nerds, CITC, het Ondernemerslab het Lifeport Welcome Centre, Make IT work.

  • Honk 1. We voerden in 2023 de pilot HONK1 uit om een andere manier van het bij elkaar brengen van vraag en aanbod te organiseren. In totaal werden zo’n 130 mensen ‘gematcht’ aan een werkgever. Belangrijkste leerpunten uit de pilot zijn de laagdrempelige inloop en het centraal stellen van de talenten van mensen. Wij stopten halverwege 2023 met de pilot HONK 1 en namen de belangrijkste leerpunten mee in de (door-)ontwikkeling van de Regionale Mobiliteitsteams naar de zogenoemde Regionale Werkcentra.
  • VIA-T. In 2023 werd gewerkt aan het fundament onder Via T, als hét centrum voor vakmanschap, innovatie, circulariteit en duurzaamheid in de bouw-, installatie en elektrotechniek. VIA–T is een groeimodel en nog volop in ontwikkeling. Dit jaar werd een tijdelijke locatie ingenomen op de Streekweg, werd de aanvraag voor de regiodeal ingediend en werd een optie genomen voor de permanente vestiging van VIA-T op het Mercuriuspark.  
  • Impact024. De impactondernemers nemen een belangrijke rol in als plaats waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zich goed kunnen ontwikkelen. In 2023 werden bijeenkomsten georganiseerd voor impact ondernemers om de behoefte op te halen op het gebied van samenwerking, kennisdeling en het zichtbaar maken van impactondernemers. Hieruit is IMPACT024 ontstaan. Impact ondernemen was het centrale thema tijdens de inspiratiesessie rondom de economische visie in oktober. Daarbij werd ook de Impact ondernemers award uitgereikt.

Doel: We ondersteunen ondernemers en bedrijven, waarbij we kansen benutten om ondernemerschap en innovatie te stimuleren

Doel: We zorgen voor goede en duurzame werklocaties

  • We investeren in werklocaties

In 2023 startten we met het werklocatie-onderzoek met specifieke aandacht voor de kwaliteit van deze belangrijkste werklocaties en toekomstige behoeftes van de stad. Nijmegen heeft een goede basis aan werklocaties met veel variëteit: twee campussen en de grotere bedrijventerreinen. Ongeveer 50% van de werkgelegenheid is geconcentreerd op deze werklocaties.
We bleven investeren in de werklocaties. Dit deden we op verschillende wijzen:

  • Via het Ondernemersfonds droegen we bij aan de financiering van het werklocatiemanagement op de bedrijventerreinen. Deze is in 2023 met € 100.000 verhoogd.
  • We hadden specifieke aandacht voor de Havens, Winkelsteeg, het Engie-terrein en de Grift. Nieuwe opgaven voor de werklocaties dienden zich aan rond thema’s als energietransitie en circulariteit (Green deal TPN-West), bereikbaarheid (havens Oostkanaalhavens) en groen (De Grift/Rietgraaf).  
  • We lieten het werklocatie-onderzoek uitvoeren. De verwachting is dat de vraag vanuit bedrijven naar bedrijfsruimte blijft toenemen, terwijl de ruimte in Nijmegen beperkt is. Oplossen van dit ruimte-vraagstuk vraagt om samenwerking met de regio, via de GMR, PFO Rijk van Nijmegen en overleg met Provincie en Rijk. Belangrijk instrument voor regionale afspraken is het Regionaal Programma Werklocaties.
  • We bleven zorgen voor een sterke voorzieningenstructuur op korte afstand voor bewoners en bezoekers van de stad. Dit houdt in: kwalitatief voldoende winkels en horeca in de nieuwe ontwikkelprojecten (Hart van Holland) tot het behoud en versterking van het fijnmazige net aan winkelcentra (winkelcentra in Dukenburg).

Doel: We investeren in onze aantrekkelijke en gastvrije binnenstad

  • We geven een impuls aan toerisme en citymarketing

In 2023 startten we met het opstellen van de uitvoeringsagenda vrijetijdseconomie. Dit om de diverse sectoren die bijdragen aan de aantrekkelijkheid en promotie van onze stad met elkaar te verbinden en nog meer samenhang aan te brengen. We gaven via Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) invulling aan de regionale toeristische promotie voor het Rijk van Nijmegen die aansluit bij onze Uitvoeringsagenda Citymarketing 2030. De nieuwe Citystore op de Markt werd in maart geopend en inspireerde al veel bezoekers tot een langer verblijf of herhaald bezoek aan onze stad.

Ambitie: We dragen de stad met trots uit en hebben een krachtig (inter)nationaal profiel

Doel: We profileren de unieke kracht van health & high tech

  • We dragen de stad met trots uit

We profileerden de unieke kracht van health & high tech door de samenwerking te zoeken met partners in stad, regio en land. Deze samenwerking kreeg vorm in health & high tech activiteiten voor een breder publiek, zoals tijdens de Vierdaagse, Serious Request en het Parkinson weekend.
We werkten samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen en Rijksdienst voor Ondernemend  Nederland en andere steden aan de voorbereidingen voor New Dutch. Daarmee gaan we Nederlandse innovaties in de etalage zetten voor onder andere buitenlands talent. Met Arnhem, de Groene Metropoolregio, OostNL, The Economic Board en de provincie Gelderland werkten we aan de positionering om gezamenlijk de strategische lobby te organiseren.

Doel: We profileren Nijmegen als oudste stad van Nederland met een jong en bruisend karakter

  • Binnenstad

In 2023 is de koers voor de binnenstad opgesteld.
We werkten aan de gebiedsvisie ‘Koers voor de Binnenstad’ waarin we richting gaven aan de projecten die we uitvoerden met de toegekende 15 miljoen euro om de binnenstad van een impuls te voorzien. In dit traject werden diverse bijeenkomsten met de stad georganiseerd en input opgehaald. We startten met de voorbereiding van de aanpak Burchtstraat, Augustijnenstraat en (bus)plein 44. Daarna gaan we door met het Joris Ivensplein.  
In 2023 continueerden we een aantal projecten uit 2022. Een greep uit deze projecten:

  • het succesvolle gratis Waalpodium, iedere zondag op de Waalkade
  • de kwartiermakers gingen met het Huis voor de Binnenstad aan de slag om samen met ondernemers een stevig netwerk te bouwen en de kwartieren te laten bruisen
  • Nimma’s Playground startte iedere zaterdag in de zomer op Plein ’44, speciaal voor jongeren in de binnenstad
  • het ‘Wandelende Park’ is in voorbereiding, daarmee kunnen we testen waar groen het beste kan staan in de drukke binnenstad
  • We hebben ook nieuwe projecten opgestart in de binnenstad:
  • Pleiners: via foto’s en verhalen is het Mariënburgplein aan bewoners, ondernemers en bezoekers gepresenteerd. Dit was een initiatief van Nijmegenaar Janneke Bos: de mensen uit Nijmegen;  
  • Romeinse planten: in september bracht werkgroep ‘Hortus Civitatis’ in samenwerking met Hartje Nijmegen en @gemeentenijmegen  een interactief kunstwerk tot stand met geurende Romeinse bloemen en kruidenplanten.
  • Tijdens de introductie werkten we samen met universiteit en hogeschool om overlast van fout geparkeerde fietsen tegen te gaan.

Doel: We versterken ons evenementenklimaat en stimuleren evenementen die bijdragen aan het profiel van onze stad

  • We stimuleren evenementen

We hebben aansprekende evenementen georganiseerd in Nijmegen en hebben gewerkt aan de toekomst van evenementen in de stad. Bij nieuwe gebiedsontwikkelingen keken we naar mogelijkheden voor evenementen en stelden we een plan van aanpak op om evenementen te verduurzamen en meer toegankelijk te maken.

In 2023 zijn honderden evenementen in Nijmegen georganiseerd: de bekendste is en blijft DE 4DAAGSE en de Vierdaagsefeesten. De kermis vierde haar 750-jarige bestaan. We stelden een nieuwe kermisvisie op die de basis vormt voor een vervolgopdracht aan Bureau de Kermisgids. Met het Huis voor de Binnenstad stimuleerden we de doorontwikkeling van de Nijmeegse Winterweken met dit jaar een koppeling met het Limesfestival. We haalden 3FM Serious Request naar onze stad en zorgden ervoor dat de Grote Markt optimaal werd gepresenteerd. Met het succes van dit evenement liet Nijmegen zien dat de Oudste stad van Nederland een groot hart heeft voor medemensen die het om welke reden dan ook lastig hebben. Dat is onze sociale inborst waarmee we trots Old City, Young Vibe uitdragen. Een absoluut hoogtepunt voor en van de stad.

Lasten & baten

8

0,7 %

2

0,2 %

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 09:30:35 met de export van 06/10/2024 09:14:22