Wat heeft het gekost

Ambities

Ambities

Begroting 2023 primitief

Begroting 2023 na wijziging

Rekening 2023

Verschil

Lasten

Transparant en slagvaardig stadsbestuur

7,2

7,1

7,9

-0,8

N

Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening

6,8

7,5

9,5

-2,0

N

Betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie

62,1

65,8

67,2

-1,3

N

76,1

80,5

84,6

-4,1

N

Baten

Transparant en slagvaardig stadsbestuur

0,2

0,2

0,7

-0,5

V

Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening

2,6

2,9

3,3

-0,4

V

Betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie

6,4

5,2

5,4

-0,2

V

9,2

8,3

9,5

-1,2

V

Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (V=voordeel; N=nadeel)

Totaal programma
Aan het programma Bestuur en Organisatie geven we per saldo 75,1 miljoen euro uit. Het grootste deel hiervan gaat naar de ambitie B etrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie.

Per ambitie
We zijn een transparant en slagvaardig stadsbestuur dat in samenspraak met de stad en haar omgeving aan de afgesproken doelstellingen werkt
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 0,3 miljoen euro (4%) meer uitgegeven. Waarvan 0,8 miljoen euro aan extra lasten en 0,5 miljoen euro aan extra inkomsten.

De extra lasten komen met name door hoger dan begrote accountantskosten en een storting in de voorziening pensioenen wethouders en ex-wethouders. Daarnaast heeft het college een bijdrage gedaan aan de slachtoffers van de aardbeving in Turkije. Hier staat met name een voordeel op de personele kosten tegenover door het tijdelijk niet invullen van vacatureruimte.

We zetten de Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 1,6 miljoen euro (40%) meer uitgegeven. Waarvan 2 miljoen euro aan extra lasten en 0,4 miljoen euro aan extra inkomsten.

De afwijking is met name te danken aan een tekort op het product verkiezingen. In de 1 e voortgangsmonitor hebben we gemeld dat we € 195.000 tekort komen op het product verkiezingen. Dit tekort is structureel en het gevolg van kostenstijgingen en hogere kosten voor de organisatie. Naast dit tekort hebben we in de 2 e voortgangsmonitor een extra tekort van € 550.000 gemeld, doordat er dit jaar vervroegd Tweede Kamerverkiezingen zijn georganiseerd.
Daarnaast was er in de Stadswinkel onvoldoende ruimte voor de Registratie Niet-Ingezetenen en is er uitgeweken naar een verdieping aan de Tweede Walstraat. Voor deze locatie moesten we huur en servicekosten betalen.

We hebben een betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 1,1 miljoen euro (2%) meer uitgegeven. Waarvan 1,3 miljoen euro aan extra lasten en 0,2 miljoen euro aan extra inkomsten. De afwijking is met name te danken aan een nadeel van 1,7 miljoen euro in verband met fors gestegen energielasten op de gemeentelijke panden. De energieprijzen voor 2023 zijn in november 2022 voor het jaar 2023 volledig vastgezet op een fors hoger niveau dan de prijzen die we tot 2023 betaalden.

Daarnaast hebben we (eenmalige) kosten van bijna 0,65 miljoen euro voor implementatie van het nieuwe Financieel Informatie Systeem en overige eenmalige ICT applicaties. Omdat het hier gaat om Software as a Service (SaaS) dienen deze eenmalige kosten als exploitatiekosten te worden beschouwd. Voorheen werden deze grotendeels als investering aangeduid. Dit resulteert dus in lagere kapitaallasten de komende jaren.

Tegenover deze nadelen staan ook diverse voordelen, waaronder:

  • indexatie van de materiële budgetten. Deze zijn met 12,4% een stuk hoger dan de geraamde indexering
  • door intensief contractmanagement is een besparing gerealiseerd op licentiekosten
  • lagere opleidingskosten dan begroot

Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.

Lasten & baten

0

0,0 %

0

0,0 %

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 09:30:35 met de export van 06/10/2024 09:14:22