Wat hebben we dit jaar bereikt
Ambitie: We zijn een transparant en slagvaardig stadsbestuur dat in samenspraak met de stad en haar omgeving aan de afgesproken doelstellingen werkt
Doel: De raad treedt op als vertegenwoordiging van de Nijmegenaar. De raad stelt beleid vast. De raad controleert op de uitvoering van beleid
- We implementeren de Wet Open Overheid
Op 1 mei 2022 is de Wet Open Overheid (Woo) ingegaan. Deze wet regelt het recht van burgers op informatie van de overheid. Zo krijgt iedereen meer inzicht in het handelen van de overheid. De Woo gaat bestuursorganen verplichten om bepaalde informatie actief openbaar te maken. Dit onderdeel van de Woo is nog niet in werking getreden. Vooruitlopend hierop maken wij wel al enkele categorieën actief openbaar. De Woo geeft daarnaast burgers ook de mogelijkheid om informatie op te vragen. Mede naar aanleiding van de Rekenkamerbrief ‘Uitvoering Wob – vooruitblik uitvoering Woo’, d.d. Nijmegen 27 september 2022’, is dit proces in 2023 herijkt. Op basis hiervan is de ondersteuning verdergaand geprofessionaliseerd. In 2024 zullen we hiermee aan de slag gaan. Meer informatie over de implementatie van de Woo en de behandeling van Woo-verzoeken, leest u in de Openbaarheidsparagraaf.
Eind 2023 is de Visie en koers voor participatie en democratische vernieuwing ter vaststelling naar de raad verstuurd. Hierin worden vier richtingen benoemd waarlangs de ontwikkeling van het beter betrekken van de stad plaats moet vinden: cultuur, verbinding in en met de stad, nieuwe instrumenten voor directe democratie en een algemeen participatiebeleid. Na vaststelling wordt een actieprogramma opgesteld. Dit is naar verwachting gereed zomer 2024.
- We handelen bezwaren en klachten tijdig af en vullen de ombudsfunctie in
In 2023 handelden we 83,4% van de bezwaren en 92,3% van de klachten tijdig af. In september van dat jaar zijn we voor een gedeelte van de bezwaren gestart met afhandeling via de Commissie voor bezwaarschriften inzake collegebesluiten (externe bezwaarcommissie). Welke bezwaren voor afhandeling via de externe bezwaarcommissie in aanmerking komen is vastgelegd in de Verordening op de Commissie van bezwaarschriften inzake collegebesluiten gemeente Nijmegen. Van de 21 zaken die aan de externe bezwaarcommissie zijn aangeboden, werden 9 zaken in 2023 afgerond. Voor alle bezwaren, ook bezwaren die op grond van de verordening via de externe bezwaarcommissie lopen, geldt dat eerst wordt gekeken of een informele afhandeling van het bezwaar mogelijk is.
In 2023 is de verkenning van een gemeentelijke ombudsfunctie klachten voortgezet. Dit heeft geresulteerd in een advies een brede ombudsfunctie te installeren in de vorm van een gemeentelijke ombudsman. De breedte ziet op de toepassing van alle domeinen die de gemeente betreffen. De raad is hierover voor de start van het zomerreces per brief geïnformeerd. Daarbij is een routekaart toegevoegd welke het tijdspad en de te nemen stappen beschrijft om te komen tot de gemeentelijke ombudsman. In de tweede helft van 2023 is begonnen met het vormgeven van de juridische kaders en randvoorwaarden voor de gemeentelijke ombudsman. Daartoe is samenwerking gezocht met de raad.
Doel: Het college stuurt als dagelijks bestuur van de stad integraal op de belangrijke opgaven
- We geven opgavegericht vorm aan de digitale transformatie
In 2023 is invulling gegeven aan de opgave digitale transformatie. We hebben inspiratiesessies voor de raad en het college georganiseerd en informeerden de raad proactief over digitale onderwerpen. Daarnaast is gekozen voor het hanteren van een themagerichte aanpak bij de politieke sturing op vijf digitale thema’s die is vastgesteld door het college en voorgelegd is aan de gemeenteraad. We hebben ook een kennissessie over de veranderende digitale wereld voor de gemeenteraden in de regio gemaakt.
Voor de organisatie zijn meerdere workshops voor leidinggevenden georganiseerd ter bevordering van hun digitale leiderschap en is er gebouwd aan de randvoorwaarden om de digitale vaardigheden van onze medewerkers een impuls te geven. Daarnaast ontwikkelden we een methodiek waarmee we de datakwaliteit van datasets zichtbaar maken en daarop gebaseerd is een programma gestart.
Ambitie: We zetten de Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening
Doel: We zorgen dat de Nijmegenaar gebruik kan maken van zijn of haar democratische rechten
- We organiseerden in 2023 de verkiezingen voor de Provinciale Staten, het Waterschap en de Tweede Kamer
- We hebben de Provinciale Staten- en Waterschapsverkiezingen in maart georganiseerd met zo’n 1500 vrijwilligers. Het verkiezingsproces is technisch gezien en qua sfeer goed verlopen. Twee verkiezingen, met meer politieke partijen en een niet goed functionerende Stembureau-app leidden tot een hoge druk tijdens de verkiezingsdag en de dagen erna. Deze druk werd landelijk ervaren.
- De Tweede Kamerverkiezingen zijn in november georganiseerd met wederom zo’n 1500 vrijwilligers. De organisatie van de verkiezingen zijn zeer goed verlopen. Rond 01.00 uur ’s nachts is de voorlopige uitslag bekend gemaakt. De Centrale Stemopneming is goed bevallen.
- Om het belang van alle verkiezingen onder de aandacht te brengen hebben we de volgende activiteiten georganiseerd of er aan bijgedragen:
Voorlichting over de verkiezingen aan jongeren met een licht verstandelijk beperking, in de bibliotheek Mariënburg en Festival Divers;
Deelname Free Future College: voor middelbare schoolscholieren en studenten van het ROC;
Daarnaast hebben we overleg met de Radboud Universiteit, de HAN en het ROC om voor de langere termijn de verkiezingen onder de aandacht te brengen en studenten te stimuleren om een rol te hebben tijdens de verkiezingen op een stembureau.
Doel: We verbeteren onze dienstverlening continu
- We zetten de Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening
- We ontwikkelen Mijn Nijmegen stapsgewijs. Voorbij het inlogportaal hebben we Mijn Nijmegen toegankelijker
gemaakt. De opmaak is duidelijker en de teksten zijn eenvoudiger.
- We hebben het veiligheidsniveau van Mijn Nijmegen verhoogd. Naast DigiD gebruikersnaam en wachtwoord is nu ook een SMS-controle of smartphone applicatie noodzakelijk. We zien dat veel Nijmegenaren hier prima mee uit de voeten kunnen. Wie het toch moeilijk vindt helpen we door middel van nieuwsbrieven, instructies van het Klant Contact Centrum, en uitleg op de website. Deze aanpak hebben we vooraf afgestemd met de cliëntenraad Participatiewet.
- Immigratie- en Naturalisatiedienst : We werken samen met de Immigratie- en Naturalisatiedienst in het Lifeport Welcome Center, om expats en internationale studenten te helpen bij zaken die zij moeten regelen om in de regio te kunnen wonen en werken. Deze samenwerking zetten we graag voort.
- Belastingdienst: We ontwikkelen de samenwerking met het steunpunt van de belastingdienst in de Stadswinkel om de klanten van de afdeling Inkomen,Zorg &Leerrecht (I,Z & L) zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn met hun vragen over de belastingen. Het jaar 2023 heeft met name in het teken gestaan om de AVG-vraagstukken te onderzoeken die spelen bij de uitwisseling van informatie tussen de gemeente, concreet de afdeling I,Z&L, en de belastingdienst. Dit onderzoek wordt hopelijk in 2024 afgerond zodat we verder kunnen werken aan een effectievere samenwerking.
- We hebben gewerkt aan het verbeteren van onze dienstverlening en deskundigheid (waaronder het opsporen van fraude en ondermijning), waarmee we zorgen voor een kwalitatief hoog niveau van onze Basisregistratie Personen en de Burgerlijke Stand. Medewerkers van Publiekszaken volgden een intensief opleidingsprogramma. Ook hebben we een verplichte leerlijn opgezet voor alle medewerkers van de gemeente Nijmegen, waarbij de focus ligt op professioneel contact met inwoners en samenwerken met de stad.
- We verbeteren de toegankelijkheid van onze dienstverlening
We zijn bezig met de voorbereidingen voor de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV) die op 1 juli 2024 in werking treedt. De producten en diensten die we digitaal aanbieden verbeteren we waar mogelijk. Onze websites voldoen gedeeltelijk aan de toegankelijkheidseisen, en we zijn en blijven bezig om hier volledig aan te voldoen. In lijn met de Europese Single Digital Gateway-verordening is een deel van onze diensten ook digitaal toegankelijk voor mensen in het buitenland.
We bieden hulp aan Nijmegenaren die minder taal- of digitaalvaardig zijn via de balie, de telefoon, de Stips en de IDO’s (Informatiepunt Digitale Overheid), en onze schrijfcoaches helpen ons om onze brieven en informatie duidelijker en makkelijker te maken. Daarnaast voerden we Teletolk in zodat doven of slechthorenden via 14-024 telefonisch contact op kunnen nemen met de gemeente. Toegankelijkheid is een onderdeel van de herinrichting van de Stadswinkel.
- We stimuleren het gebruik van eigen digitale identiteitsmiddelen en breiden Mijn Nijmegen uit
Sinds mei 2023 is de digitale identiteit Yivi beschikbaar voor Nijmegenaren om toegang te krijgen tot Mijn Nijmegen. Yivi stelt de inwoner in staat te zien welke (persoons)gegevens hij deelt met de gemeente om een bepaald product of dienst af te nemen. We zijn gestart met het bepalen van de benodigde gegevens per product of dienst en met het aanpassen van de aanvraagformulieren hierop. In de testomgeving is dit voor 50 van de 110 formulieren gereed. In 2024 gaan we verder en zetten dit per doelgroep in productie, zodat we de communicatie naar de Nijmegenaar hierop af kunnen stemmen.
Ambitie: We hebben een betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie
Doel: We zijn een goede werkgever
- We zetten extra in op onze arbeidsmarktcommunicatie
In 2023 hebben we onze arbeidsmarktcommunicatie versterkt. Door onze inzet op het creëren van een aantrekkelijk werkgeversmerk en het communiceren over de diverse aantrekkelijke functies bij de gemeente Nijmegen, hebben we ons profiel als werkgever steviger neergezet. De communicatie verliep steeds vaker via onze sociale media omdat dat aansloot bij de doelgroep. Ook versterkten we onze netwerken door bijvoorbeeld op bezoek te gaan bij scholen. Potentiële nieuwe medewerkers krijgen hierdoor een helder beeld van het werkveld van onze gemeente en de mogelijkheden die onze organisatie te bieden heeft.
Doel: We zijn een moderne en betrouwbare overheidsorganisatie
- We verbeteren informatiebeveiliging
Met het programma informatiebeveiliging laten we bescherming tegen cybercriminaliteit van onze gemeente (en de regiogemeenten) permanent meegroeien met de toename van het dreigingsniveau. Zo hebben wij in 2023 afspraken gemaakt over hoe wij de raad informeren over dit onderwerp. Ook hebben we een crisisoefening uitgevoerd op basis waarvan we aan de slag gegaan zijn met continuïteit. Daarmee geven we gehoor aan de aanbevelingen uit onder andere het regionaal rekenkameronderzoek en de Boardletter 2023. We houden daarbij rekening met veranderende normen vanuit Europese richtlijnen en Nederlandse wetgeving. Met een pakket aan technische maatregelen houden we de informatiebeveiliging op orde en verbeteren we de monitoring, detectie en preventie van inbreuken op onze informatieveiligheid.
- We intensiveren verdere samenwerking met andere gemeenten
In 2023 zijn met de regio vijf thema’s gekozen, waarvan we in 2024 onderzoeken of we daar verdergaand in kunnen samenwerken. Dit zijn:
- inrichting werkplekken en uitrol MicroSoft365 ten behoeve van samenwerking;
- ontwikkeling van een regionale Cloudstrategie;
- kansen voor het ontwikkelen en samenwerking op het gebied van datasturing;
- onderzoek naar veiligheid in gebruik door medewerkers van hard en software (b.v. beleid op onveilige apps en mobile device management);
- impact van wet- en regelgeving beoordelen en het samen realiseren van implementatie.
Deze thema’s worden uitgewerkt in opdrachten door een nog aan te stellen regionaal coördinator. Zonder extra investeringen krijgen we deze veranderingen niet georganiseerd. Dit kan in 2024 tot aanvullende claims gaan leiden. De regionale i-agenda heeft impact op de gehele bedrijfsvoering en vaak ook inhoudelijke beleidsdomeinen.
- Op het landelijke niveau is het programma Common Ground van de grond gekomen gedragen door gemeenten en VNG. Op basis van 6 tracks wordt er samen gewerkt aan de vormgeving van de onderliggende informatiekundige visie (zie www.commonground.nl ). Er is gezorgd voor de opstart, bemensing en middelen voor het programma in 2023. Inmiddels is de financiering voor 2024 uit lopende programma's zoals GGU-fonds en BZK subsidies federatief stelsel geregeld. In 2024 wordt doorgewerkt aan structurele financiering vanaf 2025 om ook de beheeraspecten geborgd te krijgen en wordt gezorgd voor de businesscase om te laten zien welke maatschappelijke opgaven hiermee ondersteund en geholpen gaan worden.
- We verbeteren de digitale werkomgeving en onze digitale vaardigheden
In 2023 werd aan de hele organisatie gevraagd om de online leerlijn over ransomware te volgen. Ruim 74% van alle medewerkers heeft dit gedaan. Daarnaast was er op iNsite en via onze privacy ambassadeurs regelmatig aandacht voor phishing mails en andere zaken op het gebied van informatiebewustzijn. Ook zijn managers en medewerkers in meerdere themabijeenkomst meegenomen in digitale ontwikkelingen, waardoor zij werkten aan een meer digitaal bewustzijn. Tot slot is in het najaar van 2023 het gedragsteam ‘Nijmegen van Nu’ gestart dat het ontwikkelen van medewerkers op het gebied van digitale vaardigheden, dienstverleningsafspraken en afspraken over samenwerken met de stad gaat stroomlijnen. Daarvoor bedenken zij ook passende interventies die duurzaam effect gaan hebben voor onze organisatie.