MGR Werkbedrijf/IRVN
Actualiteiten en risico's
WerkBedrijf
In 2022 en 2023 is een nieuw regionaal arbeidsmarktbeleidskader voorbereid, waar vanaf 2024 uitvoering aan gegeven wordt. Er tekenden zich in 2023 zowel inhoudelijke als financiële uitdagingen met betrekking tot de Participatiewet af.
Inhoudelijk
De bijstandspopulatie is de afgelopen jaren veranderd. Ondanks het feit dat deze in absolute zin afgenomen is, zien we dat mensen die nu nog werkzoekend zijn moeilijker bemiddelbaar naar werk zijn geworden. Mensen die ‘makkelijk plaatsbaar’ waren, hebben in de huidige krappe arbeidsmarkt voor het overgrote deel een baan gevonden.
De redenen voor de verandering van de populatie zijn onder andere de veranderingen in werkgelegenheid (door technologie, de coronapandemie en de energietransitie) en de vergrijzing van de beroepsbevolking. Dat betekent dat WerkBedrijf in 2023 meer ingezet heeft op mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Dat vraagt meer begeleiding en tijd. De trajectduur liep op. Ook werden meer instrumenten ingezet. Tevens is merkbaar dat werkgevers geen grenzeloos ‘adoptievermogen’ hebben voor onze kandidaten. WerkBedrijf had bovendien zelf te maken met openstaande vacatures die niet altijd direct konden worden ingevuld. Dat alles heeft de resultaten onder druk gezet. Deze blijven over 2023 dan ook achter bij de doelstellingen. In de jaarrekening 2023, die gemeenten voor 1 april 2024 van de MGR ontvangen, zal dit duidelijk worden.
In het nieuwe Beleidskader 2024-2027 ‘Klaar voor nieuwe kansen!’ stellen we gezien de ontwikkelingen voor om de intensiteit van dienstverlening de komende jaren te verhogen, meer samen te werken rond een kandidaat met andere netwerkpartners zoals hulpverlening en in de regio meer de krachten te bundelen van allerlei arbeidsmarktinitiatieven vanuit de overheid, onderwijs en ondernemers.
Financieel
Sinds 2023 is de rijksfinancieringssystematiek van het Participatiebudget (het budget dat bedoeld is voor de re-integratie van de bijstandspopulatie) veranderd. Tot 2023 konden we dit budget herleiden uit het Gemeentefonds. Vanaf 2023 is dit niet meer het geval. Door bureau Berenschot is op verzoek van het ministerie van Szw een rekentool ontwikkeld, die gemeenten kunnen gebruiken om de omvang van het ‘oorspronkelijke’ Participatiebudget te bepalen. Na een lange periode van bestuurlijk overleg in de regio is medio 2023 overeenstemming bereikt over de hantering van de rekentool vanaf 2025. Tot 2025 gaan we uit van het laatst bekende (geïndexeerde) Participatiebudget. Daarmee ontstaat een overgangsperiode waarin de gemeente Nijmegen de overige gemeenten in Rijk van Nijmegen financieel gedeeltelijk compenseert. De kleinere gemeenten zien zich namelijk geconfronteerd met begrotingstekorten wanneer we vanaf 2025 volgens de nieuwe systematiek WerkBedrijf financieren. Voor Nijmegen lijkt dit financieel geen tekort op te leveren. In totaliteit, dus regionaal, blijft de omvang van het budget ongeveer gelijk. De circulaires in 2024 zullen meer duidelijkheid geven over de werkelijke omvang van het budget, omdat dit fluctueert vanwege nieuwe maatstaven in de systematiek.
Door de vertraging rondom het financiële vraagstuk is het nieuwe beleidskader (waarin ook de financiële paragraaf) pas in het najaar van 2023 in roulatie gebracht. De raden in de regio besluiten hierover in de eerste cyclus van 2024. Dat betekent dat de nieuwe Dienstverleningsovereenkomst (DVO) tussen gemeenten en WerkBedrijf evenmin per januari 2024 kon worden voorbereid. De DVO is immers gebaseerd op het actuele Beleidskader. We zullen daarom in de eerste helft van 2024 de oude afspraken van 2023 uitvoeren en vanaf medio 2024 werken met een nieuwe DVO van 1,5 jaar (tot en met 2025).
IRVN
Het afsprakenkader functioneel beheer is in 2023 geactualiseerd, evenals die samen met de regio en begin 2024 wordt door ook de verwerkersovereenkomst aan toegevoegd. De investeringsimpuls veiligheid verloopt conform planning. Door onder meer de jaarlijkse hackaton toetsen we samen actief onze veiligheid positie en werken we aan onze gezamenlijke i-crisisorganisatie door te oefenen op eventuele kwetsbaarheid scenario’s.
In 2023 zijn door de raad de KPI’s voor veiligheid en privacy vastgesteld die deels verzorgd worden door de iRvN en in 2024 e.v. jaren gerapporteerd worden.
De iRvN is in 2023 gestart met het doorontwikkelen van haar organisatie aan de hand van het vastgestelde strategische personeelsplan. We zijn ambtelijk in gesprek hoe deze toekomstige verwachtingen concreter te maken in de uitvoeringskracht en mede gezien de krapte op de arbeidsmarkt invulling te blijven geven.
De uitvoeringsrol ODRN is overgenomen door ODRN medewerkers die rechtstreeks afspraken maken met iRvN.