Alle inwoners hebben gelijke participatiekansen en optimale ontwikkelingsmogelijkheden
Toelichting
Kansengelijkheid start in het onderwijs en de kinderopvang. We vinden dat iedereen in staat gesteld moet worden om te worden wie ze kunnen zijn. Ieder mens heeft talenten. We kijken naar wat iemand nodig heeft om zich te kunnen ontwikkelen en ondersteunen kinderen en jongeren bij het volgen van een onderwijscarrière die hen past. We geven invulling aan onze wettelijke taken op het gebied van achterstandenbeleid, we stimuleren het gebruik van voorschoolse voorzieningen voor peuters, waar nodig ondersteunen we ouders bij kinderopvang op basis van een sociaal medische indicatie, passend onderwijs, leerlingenvervoer, stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten en regionaal meld- en coördinatiepunt (RMC) voortijdig schoolverlaters, volwasseneneducatie, het tegengaan van segregatie en bevorderen van integratie, afstemming inschrijving en toeleiding scholen.
Doel
We bevorderen samen met de schoolbesturen en kinderopvanginstellingen kansengelijkheid, taal- en talentontwikkeling en welbevinden, door middel van een rijke en passende ontwikkelomgeving voor kinderen en jongeren; We streven ernaar dat zo veel mogelijk kinderen deel kunnen nemen aan het reguliere onderwijs.
Toelichting
Aanvullend op de verantwoordelijkheid van kinderopvang en onderwijs, zetten we een plus op het aanbod. Dat doen we om kinderen en hun ouders eenvoudig en vroegtijdig te kunnen bereiken. We ondersteunen peuters met een taal- en of ontwikkelingsachterstand door een voorschools educatief programma aan te bieden van 16 uur per week en bij de overgang van de voorschool naar de basisschool. Hierdoor kunnen deze peuters een goede start maken in het basisonderwijs zonder grote achterstanden. Het preventief jeugdbeleid en onderwijsbeleid gaan we nog gerichter en effectiever inzetten waardoor zwaardere problemen voorkomen kunnen worden. Dit doen we samen met andere programma’s zoals sport, cultuur, werk & inkomen en zorg & welzijn. Naast afspraken op gemeentelijk niveau, maken we ook afspraken op regionaal niveau. Leerlingen van de scholen voor voortgezet en speciaal onderwijs komen immers uit meerdere gemeenten. Onderwerpen van gesprek zijn onder andere het leerlingenvervoer, het voorkomen van schooluitval en het begeleiden van (kwetsbare) leerlingen van onderwijs richting de arbeidsmarkt.
Criteria
1. Aansluiten bij de prioriteiten en (gebieds)ontwikkelingen die er zijn. Wij nemen geen verantwoordelijkheden over van andere (onderwijs)organisaties. 2. Voor- en vroegschoolse kinderopvang moet voldoen aan de landelijke kwaliteitseisen van de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK). Daarboven hanteren we extra eisen aan de kinderopvanglocaties (Kwaliteitskader VVE Gemeente Nijmegen 2018). 3. We sluiten aan bij de landelijke onderwijsachterstandenregeling.
Activiteiten
1. We doen mee met het Voorloperstraject Rijke Schooldag van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Welzijn. Het doel hiervan is een kwalitatief goed programma van activiteiten rond de school en wijk organiseren zodat kinderen hun talenten en vaardigheden kunnen ontwikkelen en benutten. 2. We werken samen met de schoolbesturen en kinderopvanginstellingen om, ten behoeve van normalisering en preventie jeugdhulp, goed aan te sluiten op de vindplaatsen van kinderopvang en school (Buurtteams Jeugd en Gezin Nijmegen). 3. We subsidiëren de volgende activiteiten ten behoeve van kansengelijkheid en optimale ontwikkelingskansen: - Aan het Samenwerkingsverband Stromenland voor verschillende activiteiten in de schooljaren 22/23 en 23/24 met als doel het tegengaan van de negatieve gevolgen van de corona pandemie in het onderwijs. Dit in combinatie met het realiseren van inclusief onderwijs met speciale aandacht voor Jonge Kind groepen, hoogbegaafdheid en nieuwkomers; - We stimuleren de acceptatie van (seksuele/gender) diversiteit door middel van een positief en veilige schoolomgeving. We subsidiëren het project School’s Out op grond van een convenant met de schoolbesturen, GGD, Dito en COC. - We ondersteunen de vve-kinderopvanglocaties die voldoen aan de extra kwaliteitseisen van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en stimuleren ouders van peuters met een vve-indicatie om hun peuter bij vve-kinderopvang aan te melden; - Extra onderwijsinzet voor vve-peuters na hun overgang naar het basisonderwijs en ter bestrijding van onderwijsachterstanden; - Extra inzet op taalontwikkeling en ouderbetrokkenheid in het primair onderwijs; - Naschools aanbod zoals brede schoolactiviteiten (inclusief sport en cultuuraanbod), Weekendschool en Kinderraad; - Gemengde scholenbeleid of het vervolg daarop, waaronder de centrale aanmelding Schoolwijzer samen met de schoolbesturen primair onderwijs;. - “Ieder Talent Telt”: diverse activiteiten om talentontwikkeling bij kinderen en jongeren te stimuleren. Dit gebeurt door uitwisseling door alle onderwijslagen. 4. We voeren de regeling Sociaal Medische indicatie uit waardoor kinderen op de kinderopvang kunnen worden geplaatst om sociaal-medische redenen in het gezin. 5. We werken samen met de partners in de kinderopvang, primair onderwijs, en GGD aan nieuw onderwijsbeleid voor de jongste doelgroep (0 tot 6). Systemische ongelijkheid begint vroeg in het leven, en door vroeg te ondersteunen beperken we de kansenafstand op latere leeftijd. Met onze inzet sturen we aan op een stabiele(re) basis voor alle kinderen in sociaal-, taal-, en emotionele ontwikkeling.
Doel
We streven ernaar dat zoveel mogelijk jongeren de school verlaten met een passend vervolgtraject, binnen (vervolg)onderwijs of arbeidsmarkt, met diploma en/of startkwalificatie.
Toelichting
Het behalen van een startkwalificatie (diploma havo, vwo, mbo niveau 2) staat voorop omdat jongeren daarmee meer kans hebben op een baan. Maar ook jongeren voor wie het behalen van een startkwalificatie niet (direct) haalbaar is of geen vereiste is (pro/vso) hebben recht op een passend toekomstperspectief. We willen alle jongeren zonder startkwalificatie in beeld hebben en zorgen, samen met partners, voor doorgaande (leer)lijnen tussen onderwijs, werk, zorg en leerplicht.
Criteria
1. Onderwijsinstellingen dienen onderling samen te werken op de instroom, doorstroom en uitstroom van leerlingen en studenten. 2. De begeleiding sluit aan bij de ondersteuningsbehoeften van de jongeren op school en voortijdig schoolverlaters.
Activiteiten
1. We gaan verder met de uitvoering van het regionaal programma voortijdig schoolverlaten 2021-2024. Het programma is gericht op: - Het versterken van instroom en doorstroom van leerlingen tussen V(S)O en Mbo of andere vormen van onderwijs, - Het versterken van de aansluiting tussen onderwijs en zorg, - Investeren in tijdelijke opvangvoorzieningen, - Zorgen voor blijvend contact na onderwijs. De vsv-aanpak is opgesteld samen met regiogemeenten, V(S)O en Mbo en het WerkBedrijf Rijk van Nijmegen en ook samen zorgen we voor de uitvoering van deze plannen. 2. We voeren op lokaal en regionaal niveau de leerplichtwet en het Regionaal Meld en Coördinatiepunt (RMC) voortijdig schoolverlaten uit. 3. We werken samen met schoolbesturen voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs (ROC en Helicon mbo) en het bedrijfsleven aan een goede aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. We besteden specifiek aandacht aan de aansluiting voor leerlingen van praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.
Doel
We zorgen voor goed en betaalbaar leerlingenvervoer voor leerlingen van primair, speciaal en voortgezet onderwijs.
Toelichting
In principe zijn ouders verantwoordelijk voor het vervoer van hun kinderen tussen huis en school. Daar waar dit niet mogelijk is of het kind ver van huis naar school gaat, heeft de gemeente de wettelijke taak om in leerlingenvervoer te voorzien. Daarnaast hanteren wij sinds 2019 een doorbraakbudget. Hiermee is het mogelijk om leerlingenvervoer in te zetten wanneer er geen reguliere oplossing is voor vervoer en daarmee andere problemen worden voorkomen.
Criteria
Bij de inzet van leerlingenvervoer gaan we zoveel mogelijk uit van eigen kracht van leerlingen en ouders. Wat kunnen zij wel en welke ondersteuning hebben zij nodig om zo zelfstandig mogelijk te kunnen reizen? Dit kan een financiële ondersteuning zijn, maar ook iemand die de leerling begeleidt in het openbaar vervoer. Overige criteria zoals klanttevredenheid, kwaliteitseisen chauffeurs, duurzaamheidseisen, klachtafhandeling en communicatie met ouders, scholen en gemeente zijn opgenomen in het bestek aanbesteding leerlingenvervoer.
Activiteiten
1. We zorgen voor een actueel beleidskader met verordening en beleidsregels voor de wettelijke gemeentelijke taak leerlingenvervoer. 2. We voeren de verordening en beleidsregels leerlingenvervoer Nijmegen uit. 3. We sluiten een overeenkomst met de BVO-Dran (Arnhem-Nijmegen), zodat het leerlingenvervoer kwalitatief goed en betaalbaar wordt uitgevoerd.
Doel
We zetten in op het verbeteren van (digitale) geletterdheid en basisvaardigheden van volwassenen.
Toelichting
Door de taal-, reken- en digitale vaardigheden van volwassenen te vergroten willen we ervoor zorgen dat mensen beter mee kunnen doen in onze talige en digitale samenleving. We richten ons op inwoners van 18 jaar of ouder, met maximaal een opleidingsniveau vergelijkbaar met het ingangsniveau van het beroepsonderwijs, wie niet vallen onder de Wet Inburgering. Bij het vinden en doorgeleiden van laaggeletterden brengen we focus aan bij ouders van jonge kinderen. Door ouders educatie te bieden willen we de vicieuze cirkel doorbreken van taalarme ouders wiens kinderen taalachterstand oplopen, om kansengelijkheid te vergroten.
Criteria
Voor wat betreft het formele onderwijsaanbod houden we vast aan de criteria en einddoelen zoals vastgelegd in de WEB (Wet educatie en beroepsonderwijs). Op het moment dat we keuzes moeten maken vanwege beperkt budget bij het formele WEB gefinancierde aanbod, leggen we prioriteit bij werkzoekenden met een bijstandsuitkering, met werkloosheid bedreigden, inwoners met een bijstandsuitkering in een participatietraject, niet-werkende ouders/opvoeders van kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar.
Activiteiten
1. We werken regionaal samen binnen de arbeidsmarktregio Rijk van Nijmegen, coördineren deze samenwerking als contactgemeente, en zorgen voor een regionaal aanbod volwasseneneducatie in het kader van de WEB. 2. We werken aan vier doelen die zijn vastgelegd in het regionaal uitvoeringsplan ‘bevorderen basisvaardigheden bij volwassenen 2021-2024’: zo veel mogelijk mensen weten wat laaggeletterdheid is, meer mensen verbeteren hun basisvaardigheden, er is goed onderwijs voor volwassenen, en we meten wat goed werkt. 3. We creëren bewustwording en acceptatie door het Bondgenootschap Laaggeletterdheid regio Nijmegen te faciliteren, een netwerkorganisatie met instellingen uit het onderwijs, cultuur, welzijn, werk, zorg en bedrijfsleven. 4. We zorgen voor een match tussen vraag en aanbod zodat we laaggeletterden vinden en snel kunnen doorgeleiden naar passend educatieaanbod. Hiervoor werken we samen met verschillende partners, waaronder het ROC Nijmegen, de bibliotheek, Bindkracht10, Werk Bedrijf, de GGD en de organisaties die lid zijn van het Bondgenootschap. 5. We hebben een taalcoördinator in dienst die de regionale aanpak coördineert en organiseert. De taalcoördinator zorgt voor een goed functionerend Bondgenootschap en de infrastructuur om vraag en aanbod goed te kunnen matchen. 6. We bereiken meer volwassenen die moeite hebben met taal, rekenen of de computer. We stimuleren de tijdige herkenning van laaggeletterdheid door de deskundigheid van betrokken professionals bij diverse ketenpartners te vergroten en signalering te verbeteren. We zetten extra in op het bereiken van volwassenen die Nederlands als moedertaal hebben, omdat deze groep vanwege schaamte lastig te bereiken is. 7. We zorgen voor goed onderwijs voor volwassenen door een mix van formeel, non-formeel en informeel aanbod op het gebied van basisvaardigheden te subsidiëren, onder andere bij het ROC Nijmegen. 8. We meten het maatschappelijk effect van deelname aan ons formele aanbod volwasseneducatie met de Monitor Sociale Inclusie. Hierdoor weten we niet alleen hoeveel mensen we bereiken, maar ook of hun positie in de samenleving en op de arbeidsmarkt is verbeterd.
Doel
We profileren Nijmegen als kennisstad en benutten de samenwerking met kennisinstellingen voor maatschappelijke opgaven optimaal.
Toelichting
Onze gemeente zet in op samenwerking en kennisuitwisseling en strategische afstemming met de kennisinstellingen in onze stad. We ontwikkelen een gedeelde aanpak waarin wij samen werken aan onze maatschappelijke opgaven. Dit doen we met de Radboud Universiteit, de Hogeschool Arnhem Nijmegen én het ROC. Onze samenwerking krijgt concreet vorm in onder andere de City Deal Kennis Maken en de agenda Ieder Talent Telt. Kennisuitwisseling vindt plaats vanuit deze bestuurlijke samenwerkingsvormen maar ook binnen beleidsvelden. Er zijn op talrijke terreinen verbindingen met de kennisinstellingen. We stemmen onderling af over onder andere de wijkaanpak, mobiliteit en lobby.
Criteria
Interdisciplinaire en/of multidisciplinaire, vernieuwende benadering van maatschappelijke vraagstukken.
Activiteiten
1. We vertalen de samenwerking tussen kennisinstellingen en gemeente naar concrete projecten en activiteiten in de wijken. Moderne, maatschappelijke vraagstukken vereisen een interdisciplinaire benadering. Door gebruik te maken van de meest recente kennis en kunde die onze kennisinstellingen meebrengen blijven wij onze eigen aanpak vernieuwen. 2. Met City Deal Kennis Maken zetten we in op hoe we als groeiende stad gezond kunnen blijven, zowel voor inwoners als voor de omgeving. We leggen de focus op twee inhoudelijke richtingen: ‘Leef gezond’ en ‘Maak ruimte’. Voor Leef Gezond sluiten we aan bij het stadsdeelprogrammeren, waarbij een passend aanbod in de wijk wordt gerealiseerd ter versteviging van de sociale basis. Studenten van verschillende kennisinstellingen en disciplines kunnen meedoen aan de cyclus van het stadsdeelprogrammeren, zowel op het doen van onderzoek als op de praktische uitvoering van projecten. In 2023 starten we met deze manier van werken in de wijken Lindenholt en Zuid. Voor het thema ‘Maak ruimte’ betrekken we studenten van verschillende kennisinstellingen bij projecten als ‘Studio Kanaalzone’ in Winkelsteeg en ‘Lifeport circulair lab’ in het stationsgebied. Deze samenwerking wordt financieel ondersteund vanuit het ministerie OCW via de onderzoeksregeling van de City Deal Kennis Maken. 3. We gaan door met Groen, Gezond, en in Beweging, een initiatief van GGD Gelderland-Zuid, Radboudumc en de gemeente Nijmegen en breiden waar mogelijk ons netwerk uit. 4. We betrekken onze partners bij de dilemma’s en afwegingen die we tegenkomen bij het thema studentenhuisvesting. 5. We werken aan onderwijsvernieuwing binnen Ieder Talent Telt. Dit netwerk van onderwijsinstellingen in Nijmegen brengt bottom-up mensen uit verschillende onderwijsdisciplines samen om te werken aan concrete projecten.
Ambitie
We hebben voor kinderen en jongeren duurzame, moderne en toegankelijke onderwijsgebouwen.
Toelichting
Vanuit de zorgplicht onderwijshuisvesting voor het primair en voortgezet onderwijs streven we naar kwalitatief goede onderwijsgebouwen die het leren van kinderen en jongeren bevorderen. Wij hechten belang aan duurzame schoolgebouwen met een menselijke maat, een evenwichtige spreiding, een goede toegankelijkheid en passend bij de demografische ontwikkelingen in stad en regio. Om dit te bereiken werken we samen met de schoolbesturen vanuit onze verschillende verantwoordelijkheden.
Doel
We bevorderen dat kinderen zo veel mogelijk dichtbij huis naar de basisschool gaan, waarbij we streven naar gebouwen met een menselijke maat en vernieuwing van alle basisschoollocaties in de periode 2008-2048.
Toelichting
Vanuit de wettelijke taak om segregatie tegen te gaan en integratie te bevorderen, hebben wij een gemengde scholen beleid. Uitgangspunt van dit beleid is dat kinderen zoveel als mogelijk in hun eigen omgeving naar de basisschool kunnen, waarbij ouders een vrije schoolkeuze hebben. Wij hechten belang aan duurzame schoolgebouwen, een evenwichtige spreiding over de stad, een goede toegankelijkheid en die passen bij de demografische ontwikkelingen in de stad.
Criteria
1. Er zijn mogelijkheden om in eigen wijk naar een basisschool te gaan, scholen beschikken over voldoende plaatsen per stadsdeel en openbare scholen zijn verspreid over de verschillende stadsdelen. 2. Bij nieuw te realiseren basisscholen wordt rekening gehouden met een menselijke maat (ca 500 leerlingen) en de kinderopvang.
Activiteiten
1. We leggen de uitvoering van de zorgplicht voor onderwijshuisvesting in het primair onderwijs, en daarmee de vernieuwing van onderwijshuisvesting, zoveel mogelijk bij de schoolbesturen neer door middel van doordecentralisatie (DDC). 2. We voeren de doordecentralisatie afspraken uit: · vaststellen en uitbetalen DDC vergoeding aan schoolbesturen; · faciliteren schoolbesturen bij planvorming en realisatie, met het oog op spreiding en onderwijsaanbod; · gesprekspartner zijn over de omgevingsvisie, demografische ontwikkelingen en bestemmingsplannen; · monitoring en evaluatie DDC: financiële meerjarige verantwoording en doelstelling qua vernieuwing onderwijspanden (55/45%); · faciliteren schoolbesturen bij het leveren/aankopen van locaties; · aanspreekpunt voor duurzaamheid en locatieafhankelijke aangelegenheden en voor externen. 3. We begeleiden initiatiefnemers in het proces van het stichten van een nieuwe school voor primair onderwijs. 4. We regelen de doordecentralisatie en maatwerkovereenkomst bij het stichten van een nieuwe school. 5. Bij (nog) niet doorgedecentraliseerde scholen voeren wij de huisvestingstaken zelf uit of we maken afspraken over doordecentralisatie. 6. Via onze onderwijshuisvestingstaak en in samenwerking met de schoolbesturen dragen we bij aan onze ambities op het gebied van gezondheid (groene schoolpleinen, gezonde school, frisse klaslokalen) en duurzaamheid (verduurzaming schoolgebouwen). 7. We dragen samen met sport en de schoolbesturen bij aan onze wettelijke taken en ambities rondom bewegingsonderwijs.
Doel
We streven naar een goede verdeling van de scholen voor speciaal (voortgezet) onderwijs over de stad rekening houdend met de regiofunctie en vernieuwing van alle (v)so-schoollocaties in de periode 2008-2048.
Toelichting
We hebben een lokale én een regionale functie voor het bieden van onderwijs en ontwikkeling aan kinderen en jongeren met speciale behoeften. We streven naar kwalitatief goede en voldoende onderwijsvoorzieningen voor (voortgezet) speciaal onderwijs ((V)SO). Daarbij hechten we belang aan duurzame schoolgebouwen met een evenwichtige spreiding over de stad en regio, een goede toegankelijkheid die passen bij de demografische ontwikkelingen in stad en regio.
Criteria
Speciaal onderwijsscholen beschikken over voldoende plaatsen en zijn verspreid over verschillende stadsdelen.
Activiteiten
1. We leggen de uitvoering van de zorgplicht voor onderwijshuisvesting en voor speciaal (voortgezet) onderwijs, en daarmee de vernieuwing van onderwijshuisvesting, zoveel mogelijk bij de schoolbesturen neer door middel van doordecentralisatie (DDC). 2. We voeren de doordecentralisatie afspraken uit: - vaststellen en uitbetalen doordecentralisatievergoeding; - faciliteren besturen bij planvorming en realisatie, met oog op spreiding onderwijsaanbod; - gesprekspartner zijn over de omgevingsvisie, demografische ontwikkelingen en bestemmingsplannen; - monitoring en evaluatie doordecentralisatie: financiële meerjarige verantwoording en doelstelling qua vernieuwing onderwijspanden (55/45%); - faciliteren schoolbesturen bij het leveren/aankopen van locaties; - aanspreekpunt voor duurzaamheid en locatieafhankelijke aangelegenheden en voor externen; - opstellen doordecentralisatie- en maatwerkovereenkomst bij nog door te decentraliseren scholen. 3. Bij (nog) niet doorgedecentraliseerde scholen voeren wij de huisvestingstaken zelf uit of we maken afspraken over doordecentralisatie. 4. Via onze onderwijshuisvestingstaak en in samenwerking met de schoolbesturen dragen we bij aan onze ambities op het gebied van gezondheid (groene schoolpleinen, gezonde school, frisse klaslokalen) en duurzaamheid (verduurzaming schoolgebouwen). 5. We dragen samen met sport en de schoolbesturen bij aan onze wettelijke taken en ambities rondom bewegingsonderwijs.
Doel
We streven naar een school voor voortgezet onderwijs in ieder stadsdeel en vernieuwing van alle vo-schoollocaties in de periode 2008-2048.
Toelichting
We hebben een lokale én een regionale functie voor het bieden van voortgezet onderwijs aan jongeren. We streven naar kwalitatief goede en voldoende onderwijsvoorzieningen voor voortgezet onderwijs (VO). Daarbij hechten we belang aan duurzame schoolgebouwen met een evenwichtige spreiding over de stad en regio, een goede toegankelijkheid die passen bij de demografische ontwikkelingen in stad en regio.
Criteria
Voortgezet onderwijsscholen zijn verspreid over de verschillende stadsdelen en beschikken over voldoende plaatsen.
Activiteiten
1. We leggen de uitvoering van de zorgplicht voor onderwijshuisvesting in het voortgezet onderwijs, en daarmee de vernieuwing van onderwijshuisvesting, zoveel mogelijk bij de schoolbesturen neer door middel van doordecentralisatie (DDC). 2. We voeren de doordecentralisatie afspraken uit: - vaststellen en uitbetalen DDC vergoeding; - faciliteren besturen bij planvorming en realisatie, met oog op spreiding onderwijsaanbod; - gesprekspartner voor de omgevingsvisie, demografische ontwikkelingen en bestemmingsplannen; - monitoring en evaluatie DDC: financiële meerjarige verantwoording en doelstelling qua vernieuwing onderwijspanden (55/45%); - faciliteren schoolbesturen bij het leveren/aankopen van locaties; - aanspreekpunt voor duurzaamheid en locatieafhankelijke aangelegenheden en voor externen. 3. Via onze onderwijshuisvestingstaak en in samenwerking met de schoolbesturen dragen we bij aan onze ambities op het gebied van gezondheid (groene schoolpleinen, gezonde school, frisse klaslokalen) en duurzaamheid (verduurzaming schoolgebouwen). 4. We dragen samen met sport en de schoolbesturen bij aan onze wettelijke taken en ambities rondom bewegingsonderwijs.
Lasten & baten
39
3,6 %
12
1,0 %
Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 09:30:35 met de export van 06/10/2024 09:14:22