Wat heeft het gekost

Ambities

Ambities

Begroting 2023 primitief

Begroting 2023 na wijziging

Rekening 2023

Verschil

Lasten

Optimale participatiekansen en ontwikkelingsmogelijkheden

19,1

19,6

18,2

1,4

V

Goede en toegankelijke onderwijsvoorzieningen PO, (V)SO, VO

19,1

18,9

20,6

-1,8

N

38,2

38,5

38,8

-0,4

N

Baten

Optimale participatiekansen en ontwikkelingsmogelijkheden

8,4

9,7

10,7

-1,0

V

Goede en toegankelijke onderwijsvoorzieningen PO, (V)SO, VO

0,5

1,1

1,4

-0,4

V

8,9

10,8

12,1

-1,3

V

Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (V=voordeel; N=nadeel)

Totaal programma
Aan het programma Onderwijs geven we per saldo 26,7 miljoen euro uit. Het grootste deel hiervan gaat naar de ambitie : Goede en toegankelijke onderwijsvoorzieningen PO, (V)SO, VO per saldo 19,2 miljoen euro.

Per ambitie
Alle inwoners hebben gelijke participatiekansen en optimale ontwikkelingsmogelijkheden (2,4 miljoen euro voordeel)
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er 1,4 miljoen euro (7%) minder aan lasten uitgegeven.
Dit wordt verklaard door:
De reeds bij de 2e Voortgangsmonitor gemelde correctie indexering subsidiebudgetten van 0,6 miljoen euro en het voordeel op het beleidsterrein Peuterwerk van 0,4 miljoen euro.  

Daarnaast constateren wij dat er op het terrein van OAB primair onderwijs en Brede Scholen voor 0,2 miljoen euro minder subsidies zijn verstrekt dan er aan budgetruimte was én hebben wij voor 0,2 miljoen euro aan gereserveerde middelen 2021-2022 voor laaggeletterdheid laten vrijvallen. Het betreft hier het overschot van de middelen DU uitkering Laaggeletterdheid die wij naast de SPUK uitkering Educatie hebben ontvangen.

Batenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er 1,0 miljoen euro (10%) meer aan baten gerealiseerd.
Dit wordt verklaard door:
Enerzijds de terugvordering van de te veel verstrekte subsidies Peuterwerk 2022 ter waarde van 0,6 miljoen euro en anderzijds de ultimo 2023 ontvangen ophoging van de Rijksmiddelen voor OnderwijsAchterstandenBeleid (OAB) 2023 ter waarde van 0,3 miljoen euro.

We hebben voor kinderen en jongeren duurzame, moderne en toegankelijke onderwijsgebouwen (1,4 miljoen euro nadeel)
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er 1,8 miljoen euro (9%) meer aan lasten uitgegeven.

Dit wordt verklaard door:
Bij de  Doordecentralisatie(DDC)-overeenkomsten wordt, conform afspraak, geïndexeerd op basis van de CBS afgeleide jaarmutatie peildatum 1 oktober. Die was in oktober 2022 16,9%. De begroting van de gemeente Nijmegen op de DDC is geïndexeerd met 5,3% structureel en incidenteel met 1,6% voor 2023.
Voor 2023 is een tekort op DDC van 1,4 miljoen euro. Dit tekort is incidenteel van aard en voor 2024 lopen we het indexeringsverschil (grotendeels) dicht. Verder zijn de kosten met 0,4 miljoen euro gestegen door onderwijshuisvesting voor nieuwkomers, die gedekt zijn vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Batenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er 0,4 miljoen euro (27%) meer aan baten gerealiseerd.
Dit wordt verklaard door:
We hebben 0,4 miljoen euro ontvangen vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid voor de kosten onderwijs(huisvesting) voor nieuwkomers.

Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.

Lasten & baten

0

0,0 %

0

0,0 %

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 09:30:35 met de export van 06/10/2024 09:14:22