Wat hebben we dit jaar bereikt
Ambitie: Alle inwoners hebben gelijke participatiekansen en optimale ontwikkelingsmogelijkheden.
Doel: We bevorderen samen met de schoolbesturen en kinderopvanginstellingen kansengelijkheid, taal- en talentontwikkeling en welbevinden, door middel van een rijke en passende ontwikkelomgeving voor kinderen en jongeren; We streven ernaar dat zo veel mogelijk kinderen deel kunnen nemen aan het reguliere onderwijs
- We wijzigden de subsidies om kansengelijkheid en optimale ontwikkelingskansen te stimuleren
We hebben samen met de partners in de stad een plan opgesteld voor kansengelijkheid in het onderwijs 2023-2026. Dit betreft het extra aanvullend budget van € 1,0 miljoen voor kansengelijkheid. We gaven een extra impuls aan goede bestaande initiatieven die bijdragen aan het vergroten van kansen van jongeren in onze stad. We kozen ervoor om ongelijk te investeren om meer gelijke kansen te creëren. We focusten de inzet voornamelijk op bepaalde wijken in de stad en op jongeren in de leeftijd van 10 tot 15 jaar, waaronder bijvoorbeeld extra jongerenwerk. Het aanbod gaven we vorm langs de programmalijnen ‘iedereen kan meedoen’, ‘iedereen kan groeien’ en ‘iedereen kan hulp krijgen’.
Schoolmaaltijden
In afwachting van een landelijke regeling is tot aan de zomervakantie 2023 het verstrekken van ontbijttassen voor gezinnen in armoede voortgezet. De communicatie hierover verliep via het onderwijs. In 2023 is er een landelijke regeling gekomen. Scholen die meer dan 30% leerlingen hebben uit een huishouden met een laag inkomen, kunnen beroep doen op deze landelijke regeling en kiezen voor het organiseren van een schoolmaaltijd of voor het verstrekken van een boodschappenkaart aan ouders.
- Aansluiting onderwijs jeugdhulp voor een sterkere basis, meer preventie en inclusie op school
In 2023 is gestart met een versterking van de ondersteuningsstructuur op voorscholen (peuteropvang met voorschoolse educatie) met de pilot Ambulant pedagogisch medewerker: extra (tijdelijke) inzet van een pedagogische medewerker. Daarmee versterken we de pedagogische basis van peutergroepen die een extra steuntje nodig hebben.
In augustus 2023 zijn de gemeenten van regio Rijk van Nijmegen en Land van Cuijk gestart met pilots collectieve financiering van jeugdhulp op drie scholen: De Kom (Druten), Mikado (Gennep) en Tarcisius (Nijmegen). De werkwijze geldt zowel voor het SO en het VSO. De zorgaanbieders Unik (Mikado), ’s Heeren Loo (De Kom) en TVN (Tarcisius) kregen een subsidie om de jeugdhulp collectief op school te leveren voor die kinderen die ondersteuning nodig hebben. Minder (verschillende) hulpverleners zorgden voor meer rust in de klas. Nu er geen individuele indicatie meer nodig is, is er minder bureaucratie voor ouders, scholen en gemeenten.
Er zijn vervolgstappen gezet om onderwijs en de lokale toegang tot de jeugdhulp – in Nijmegen zijn dit buurtteams jeugd en gezin - nauwer met elkaar samen te laten werken. We zijn gestart met het ontwerpen van een stadsbreed vo-team, waarin de buurtteams Jeugd en Gezin een rol krijgen binnen de scholen. Het doel is om dit uiteindelijk naar een regionaal vo-team door te ontwikkelen.
In 2023 hebben we weer jongerenwerk ingezet op alle scholen voor voortgezet onderwijs in de stad. Dit is als één van de activiteiten opgenomen in het plan gelijkwaardige kansen in het onderwijs. De jongerenwerkers zijn er voor alle leerlingen op school. Zij signaleren wat er speelt onder jongeren, organiseren (pauze)activiteiten en vragen behoeften uit van zowel jongeren als de school. Zij zorgen waar nodig ook voor een terugkoppeling naar het jongerenwerk in de wijk, verwijzen door binnen de zorgstructuur van de school of naar een externe samenwerkingspartner. De meerwaarde van deze inzet is onderzocht door Youthspot, het lectoraat van de Hogeschool Amsterdam. Hieruit kwam onder andere naar voren dat alle leerlingen een meerwaarde van deze inzet ervaarden.
- Voorloperstraject Rijke Schooldag en doorontwikkeling brede scholen voor betere benutting talenten kinderen
In 2023 is het eerste (naschools) aanbod gerealiseerd met de rijkssubsidie van het Voorloperstraject Rijke schooldag. Het doel van dit traject is een programma van activiteiten, rond school en wijk, met als doel om kinderen hun talenten en vaardigheden te laten ontwikkelen en benutten. Scholen hebben stevig moeten aanpoten om tijdig een aanbod te realiseren. Een deel van de subsidie voor 2023 wordt ook in 2024 ingezet. Met gemeentelijke middelen subsidiëren wij al ruim 15 jaar 19 brede scholen. Aan de doorontwikkeling van het lokale brede scholen beleid is in 2023 hard gewerkt, in 2024 hopen wij een start te maken met de implementatie van de doorontwikkeling. Het gewenste maatschappelijke effect hiervan is om gelijkwaardige (ontwikkel)kansen te bevorderen (outcome). Het hoofddoel is het bevorderen van de brede ontwikkeling van kinderen én het creëren van aanbod gericht op bevorderen van brede ontwikkeling (output).
- Activiteitenbudget scholen
In 2023 is – vanuit het programma Werk & Inkomen – weer subsidie verleend aan stichting Leergeld voor het vergoeden van de vrijwillige ouderbijdrage. In eerdere jaren was dit afgeschaft, waardoor een deel van de scholen niet langer extra activiteiten voor leerlingen konden organiseren. Hierdoor nam het verschil tussen de scholen toe. In 2023 is tevens een amendement aangenomen om met ingang van 2024 budget beschikbaar te stellen voor de kosten van het schoolreisje van een aantal basisscholen.
- Nieuwkomersonderwijs
Met nieuwkomersonderwijs wordt onderwijs bedoeld voor kinderen/jongeren die niet of niet voldoende Nederlands spreken. Het wordt ook wel ISK (Internationale schakelklas) of NT2 (Nederlands als tweede taal) genoemd. Dit is in Nijmegen georganiseerd bij De Bloemberg (voor basisschoolleerlingen) en bij Pontem 1 (voor voortgezet onderwijs).
In 2023 hebben we in (regio) Nijmegen te maken gehad met een toename van het aantal kinderen en jongeren die nieuwkomersonderwijs nodig hadden. Samen met het tekort aan voldoende docenten, leidde dit tot wachtlijsten. Om te voldoen aan het recht op onderwijs hebben we in 2023 het volgende gedaan/bereikt:
- De Oekraïense kinderen in de basisschoolleeftijd zijn in 2023 zoveel als mogelijk doorgestroomd van een tijdelijke nieuwkomersschool voor Oekraïners naar regulier onderwijs. Voor de Oekraïense jongeren tussen de 12 en 18 jaar is het nieuwkomersonderwijs voortgezet bij Pontem2.
- Startprogramma locatie Lindenberg Aldenhof opgezet voor 70 jongeren die op de wachtlijst stonden voor nieuwkomersonderwijs VO in de periode april tot de zomervakantie 2023. Dit was een alternatief onderwijsprogramma met sport en bewegen, cultuurprogramma met muziek en theater, handvaardigheid, taalvaardigheden en kennismakingsactiviteiten met leeftijdsgenoten en met Nederland.
- Opknappen schoolgebouw De Kampus in Lindenholt.
Om beter te kunnen anticiperen op de groeiende vraag naar nieuwkomersonderwijs, is het voormalige schoolgebouw De Kampus opgeknapt zodat we dit schoolgebouw, indien nodig, nog een paar jaar in kunnen zetten voor nieuwkomersonderwijs.
- Zomerprogramma met taal, cultuur, sport en spel voor alle kinderen en jongeren die in de Crisisnoodopvanglocatie Winkelsteeg verbleven op locatie De Kampus in Lindenholt.
- Dependance De Bloemberg
Na de zomer is in De Kampus een dependance van De Bloemberg gestart om de kinderen van de Crisisnoodopvanglocatie Winkelsteeg nieuwkomersonderwijs te geven. - Start praktijkgericht nieuwkomersonderwijs bij MBO
In oktober 2023 is in samenwerking met ROC Nijmegen, Yuverta én Pontem het praktijkgerichte nieuwkomersonderwijs gestart voor 16 en 17 jarigen.
- Start Pontem 3
In oktober is het nieuwkomersonderwijs voor voortgezet onderwijs uitgebreid door de start van Pontem 3 in de gemeente Berg en Dal.
Het bovenstaande is gerealiseerd door veelvuldige afstemming met ministeries Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Justitie en Veiligheid (JenV) voor financiering (tijdelijk) onderwijsprogramma’s.
Doel: We streven ernaar dat zoveel mogelijk jongeren de school verlaten met een passend vervolgtraject, binnen (vervolg)onderwijs of arbeidsmarkt, met diploma en/of startkwalificatie
- We voerden het Nationaal Programma Onderwijs uit
Het Nationaal Programma Onderwijs stelt middelen ter beschikking om problemen en/of achterstanden die (een deel van de) leerlingen opgelopen hebben in de coronaperiode weg te werken. Deze extra rijksmiddelen, die deels naar het onderwijs en deels naar gemeenten gaan, zijn voor de periode halverwege 2021 tot en met juli 2025. We hebben vooral ingezet op ondersteuning in en rondom het onderwijs, bijvoorbeeld door extra inzet van schoolmaatschappelijk werk en de jeugdarts.
- Wij monitorden en maakten zo nodig aanvullende prestatieafspraken met het samenwerkingsverband en de Nijmeegse schoolbesturen primair onderwijs
Om inclusie op school te bevorderen, heeft de gemeente Nijmegen subsidie verstrekt aan het samenwerkingsverband Stromenland. Dit heeft in 2023 geleid tot:
- de start van Jonge Kind groepen ter voorkoming dat kinderen naar het speciaal (basis) onderwijs gaan;
- de ontwikkeling van een nieuwe ondersteuningsstructuur voor hoogbegaafde kinderen met als doel een betere ondersteuning van hoogbegaafden in het regulier basis onderwijs en ter voorkoming van uitval;
- extra onderwijsondersteuners om kinderen die dit nodig hebben meer ondersteuning te bieden.
- We stimuleerden de acceptatie van diversiteit voor een positief en veilig schoolklimaat
We hebben ook dit jaar SchoolsOUT gesubsidieerd op grond van het convenant met aanbieders van kinderopvang Nannies en KION, alle schoolbesturen primair en voortgezet onderwijs, GGD, Dito young LGTB+ en COC Nijmegen. Middels het programma SchoolsOUT is de kinderopvang en het onderwijs op maat ondersteund bij het adequaat omgaan met seksuele en genderdiversiteit. Dit heeft bijgedragen aan een veilige schoolomgeving.
Naast de acceptatie van seksuele en gender diversiteit wilden we ook het bewustzijn over (institutioneel) racisme en discriminatie in het onderwijs bespreekbaar maken. Conform de motie ‘Niet discrimineren kan je leren!’ hebben we in het voorjaar 2023 geïnventariseerd hoe het voortgezet onderwijs omgaat met de bestrijding van racisme en discriminatie en opgehaald hoe dit thema bespreekbaar te maken en te houden. Ieder Talent Telt (ITT) kreeg als vervolg op de uitvoering van de motie de opdracht om onderwijsprofessionals bewust te maken van hun handelen en hen te bekwamen in het bespreekbaar maken van racisme en discriminatie op scholen.
- We voorkwamen dat jongeren voortijdig schoolverlaten en begeleiden hen naar school of werk
We zijn verder gegaan met de uitvoering van het regionaal programma voortijdig schoolverlaten 2021-2024. In 2023 zagen we de volgende resultaten van onze inzet: doorstroom tussen scholen gaat soepeler, de samenwerking tussen het ROC is met meer scholen uitgebreid en leerlingen vallen minder uit. Onderwijs en zorg hebben stappen gezet om gemakkelijker met elkaar samen te werken en we onderhouden beter contact met jongeren na onderwijs. Dit alles moet ertoe leiden dat er minder jongeren voortijdig het onderwijs verlaten. We streven naar maximaal 420 voortijdige schoolverlaters (vsv-ers) in kalenderjaar 2024. Afgelopen jaar zagen we echter, in lijn met het landelijk beeld, een stijging van het aantal vsv-ers naar 503 voor schooljaar 2021-2022. De gevolgen van de coronaperiode en de krapte op de arbeidsmarkt zijn belangrijke factoren voor deze stijging. Voor de aanpak van jeugdwerkloosheid zijn extra rijksmiddelen naar de regio gekomen. We werken aan een regionale aanpak ‘jongeren aan het werk’.
Doel: We zorgen voor goed en betaalbaar leerlingenvervoer voor leerlingen van primair, speciaal en voortgezet onderwijs
- Nieuwe verordening leerlingenvervoer
In 2023 zijn we geconfronteerd met een steeds groter tekort aan chauffeurs, waardoor het taxivervoer steeds lastiger is om uit te voeren. In plaats van de focus op een nieuwe verordening leerlingenvervoer, is de focus gegaan naar het bedenken hoe het aantal leerlingen dat gebruik maakt van het taxivervoer, te reduceren zodat de leerlingen die echt taxivervoer nodig hebben dit kunnen blijven behouden. In 2024 zullen deze ideeën verder uitgewerkt en vastgelegd worden in een nieuwe verordening en beleidsregels. Hierbij zal de aandacht uitgaan naar het meer zelfstandig reizen en ouders en leerlingen hierbij te ondersteunen.
Doel: We zetten in op het verbeteren van (digitale) geletterdheid en basisvaardigheden van volwassenen
- We doorbraken de cyclus van laaggeletterdheid van generatie op generatie met een gezinsaanpak
We wilden de cyclus van laaggeletterdheid van generatie op generatie doorbreken met een gezinsaanpak. Dat is niet gelukt. Enerzijds is dit veroorzaakt door onvoldoende ambtelijke capaciteit in de eerste maanden van 2023, anderzijds heeft het Rijk besloten dat in 2025 alle gemeenten een gezinsaanpak opgesteld moeten hebben, wat ons de tijd geeft een gedegen aanpak te ontwikkelen.
We hebben het maatschappelijk effect van deelname aan de educatietrajecten van het ROC Nijmegen laten onderzoeken voor regio Rijk van Nijmegen met de Monitor Volwasseneneducatie. Deze monitor laat zien dat een groot aantal deelnemers een betere plek in de samenleving en op de arbeidsmarkt heeft gekregen in 2022 en 2023. De structurele samenwerking met ROC Nijmegen zorgt ervoor dat de resultaten tot de beste in het land zijn.
In 2023 heeft ROC Nijmegen wederom meer cursisten ontvangen dan we vooraf hadden voorzien. Hoewel de groep van NT1-ers enigszins achterblijft op de doelstelling, groeide het aantal deelnemers aan trajecten gericht op NT2-ers. Daarnaast heeft het ROC Nijmegen, op ons verzoek, Oekraïense ontheemden de mogelijkheid geboden om deel te nemen aan taaltrajecten en zijn er gedurende het jaar speciale lesgroepen voor hen opgezet. Uiteindelijk heeft het ROC Nijmegen over het hele jaar en over alle doelgroepen een bezettingsgraad van 104% behaald.
De taalcoördinator is, na haar start, aan de slag gegaan met het aanhalen van de contacten met (lokale) partners zoals het ROC, het WerkBedrijf, de Bibliotheek, de GGD, Stichting Lezen en Schrijven, UWV, DAR, HAN, RU en het CWZ. Ook heeft de taalcoördinator een bijeenkomst georganiseerd voor oude én potentiële nieuwe bondgenoten van het bondgenootschap tegen laaggeletterdheid Rijk van Nijmegen. In 2023 is door de inzet van de taalcoördinator het Bondgenootschap gegroeid met drie nieuwe bondgenoten.
Vergroten van bekendheid met de problematiek van beperkte basisvaardigheden is een belangrijk speerpunt in het Regionaal uitvoeringsplan ‘Bevorderen basisvaardigheden bij volwassenen’ 2021-2024 regio Nijmegen. In 2023 hebben we hier, onder andere, invulling aan gegeven door het organiseren van een kennissessie voor bestuurders in het Rijk van Nijmegen. Tijdens deze drukbezochte bijeenkomst werden bestuurders meegenomen in de problematiek van mensen met beperkte basisvaardigheden. Ook werden ze bijgepraat rondom de regionale ontwikkelingen op het gebied van het versterken van basisvaardigheden.
Tijdens de Week van Lezen en Schrijven hebben we collega’s en bezoekers van het Stadhuis uitgenodigd om de Escapekoffer te spelen. Met dit spel in de vorm van een kleine escaperoom kunnen mensen ervaren hoe het is om je weg in de samenleving te moeten vinden als je informatie onvoldoende begrijpt.
Doel: We profileren Nijmegen als kennisstad en benutten de samenwerking met kennisinstellingen voor maatschappelijke opgaven optimaal
- Samen met kennisinstellingen werkten we aan een vernieuwende aanpak van maatschappelijke vraagstukken
In januari 2023 hebben we met het consortium City Deal Kennis Maken Nijmegen een subsidie aangevraagd (bij het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA) om de activiteiten en plannen die afgelopen jaren zijn opgesteld verder te kunnen ontwikkelen en uitrollen. In mei 2023 hebben we de toekenning ontvangen. We hebben hierdoor een eerste slag kunnen maken met de implementatie en opschaling van de plannen en projecten, onder andere door een verdere uitwerking van de drie programmalijnen (sociale basis, ruimtelijk domein, actuele vraagstukken) te realiseren. Als werkwijze hanteren we het interdisciplinair en multi-level werken aan maatschappelijke thema’s in de stad. Daarnaast hebben we diverse bijeenkomsten voor professionals en studenten georganiseerd in het kader van kennisuitwisseling en communitybuilding.
Zo hebben op 21 december 2023 meer dan 50 studenten van verschillende kennisinstellingen gezamenlijk deelgenomen aan twee challenges geformuleerd door de gemeente:
- Op welke manier kan de groene corridor als een multifunctioneel stadspark worden ingericht?
- Op welke manier kan de Gemeente Nijmegen een stadscamping realiseren?
Ambitie: We hebben voor kinderen en jongeren duurzame, moderne en toegankelijke onderwijsgebouw.
- We maakten nieuwe afspraken over onderwijshuisvesting
Eind 2020 zijn we gestart met een nieuwe evaluatie doordecentralisatie. Dit resulteerde in 2022 in een wensen en bedenkingen procedure aan de raad met een aantal aandachtspunten voor de nieuwe bestuursperiode. Om te voldoen aan het gewenste tempo van renovatie en nieuwbouw én de verduurzaming van de schoolgebouwen conform het klimaatakkoord 2050 zijn meer middelen noodzakelijk. Dit is een landelijk issue waarvoor in 2023 veel aandacht bij het Rijk is gevraagd. Ook in het coalitieakkoord is volop ingezet op deze landelijke lobby. Vooralsnog blijven aanvullende middelen uit vanuit het Rijk. Tevens bleek het inhoudelijk kader voor de spreiding van scholen in het primair onderwijs niet meer houdbaar en werd verruiming geadviseerd. Deze uitkomsten zijn meegenomen in de evaluatie, die medio 2023 is afgerond. Deze evaluatie heeft er eind 2023 toe geleid dat we samen met de Nijmeegse schoolbesturen aanvullende afspraken hebben gemaakt in een addendum op de bestaande doordecentralisatieovereenkomst en nieuwe convenant prestatieafspraken. Hiermee is het kader voor de spreiding van primair onderwijs verruimd en het ambitieniveau op nieuwbouw/renovatie verlaagd. Daarmee is de doordecentralisatie onderwijshuisvesting voor de komende 5 jaar weer toekomstbestendig.
- We verbeterden het binnenklimaat bestaande scholen
Om het binnenklimaat van bestaande schoolgebouwen te verbeteren zijn in totaal 10 aanvragen ingediend en toegekend door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het gaat om de regeling ‘specifieke uitkering ventilatie in scholen – SUVIS’. Inmiddels zijn 4 projecten afgerond en zijn 2 projecten voortijdig terug gegeven vanwege gebrek aan middelen en andere subsidiemogelijkheden. De realisatie en verantwoording van de resterende 4 projecten vindt de komende jaren plaats.
Doel: We bevorderen dat kinderen zo veel mogelijk dichtbij huis naar de basisschool gaan, waarbij we streven naar gebouwen met een menselijke maat en vernieuwing van alle basisschoollocaties in de periode 2008-2048
- Nieuwe basisschool ‘Noorderstroom’ in Hof van Holland in voorbereiding
Stichting St. Josephscholen heeft in 2022 een aanvraag ingediend voor het stichten van een nieuwe school volgens het Jenaplanconcept in de wijk Hof van Holland. Het plan is om in deze wijk een nieuwe basisschool te realiseren in combinatie met een vestiging voor de bibliotheek. In 2023 heeft de minister goedkeuring gegeven aan het stichten van deze nieuwe school en zijn de bouwvoorbereiding gestart. De bouw zal in 2025 starten met een verwachte ingebruikname in het 3 e kwartaal 2026.
Tot de oplevering van dit gebouw zal de nieuwe school ‘Noorderstroom’ gebruik maken van tijdelijke huisvesting. In eerste instantie kan dit in de nog beschikbare ruimte in het gebouw van basisschool De Boomgaard.
- Nieuwe basisschool in Zuiderveld in voorbereiding
Stichting Pallas (onder andere basisschool Meander) heeft in 2023 een aanvraag ingediend voor het stichten van een nieuwe school volgens het Waldorfconcept in de Nijmegen Noord. Beoogde locatie voor deze school is de wijk Zuiderveld. Het plan is om in deze wijk een nieuwe basisschool te realiseren in combinatie met ruimte voor kinderopvang. In 2024 zal hier verder invulling aan worden gegeven zodat de nieuwbouw in 2025-2026 van start kan gaan. We zijn nu op zoek naar tijdelijke huisvesting van deze nieuwe school tot de oplevering van de nieuwbouw.
- Nieuwbouwplannen en onderwijshuisvestingaanvragen in voorbereiding
In 2022 is in overleg met Stichting Simon (het bestuur van basisschool Hidaya) het gesprek over de nieuwbouw voor de niet doorgedecentraliseerde basisschool Hidaya, ter vervanging van de hoofdlocatie aan de Heiweg en de dislocatie aan de Akkerlaan, ‘on-hold’ gezet. Dit naar aanleiding van de ongunstige marktomstandigheden in de bouw. In de 2 e helft van 2023 zijn de gesprekken hervat en is een nieuw locatieonderzoek gestart. We verwachten in 2024 hier verdere invulling en besluitvorming aan te geven. Ook is in 2023 gestart met de nieuwbouw van de Prins Clausschool in de Weezenhof.
- Renovatie en ingebruikname vm. BS Kampus ten behoeve van kinderen uit de crisisnoodopvang Winkelsteeg
We organiseerden in 2023 onderwijs en leerlingenvervoer voor de kinderen uit de crisisnoodopvang Winkelsteeg. Hiervoor is onder andere voormalige BS Kampus gerenoveerd en opnieuw in gebruik genomen voor de leerlingen in het Primair Onderwijs. De kosten hiervoor zijn gedekt vanuit een maatwerkvergoeding vanuit het Rijk.
Doel: We streven naar een goede verdeling van de scholen voor speciaal (voortgezet) onderwijs over de stad rekening houdend met de regiofunctie en vernieuwing van alle (v)so-schoollocaties in de periode 2008-2048
- Nieuwbouwplannen en onderwijshuisvestingaanvragen in voorbereiding
In 2021 zijn de scholen van Kristallis overgenomen door Stichting Aloysius. We zijn met stichting Aloysius in gesprek om de huisvesting van Aventurijn op de Hatertseweg 400 en de sportvoorziening voor het bewegingsonderwijs van de locatie Park Neerbosch op orde te krijgen. We verwachten in 2024 hier verdere invulling en besluitvorming aan te geven.
Het bestuur van de Tarcisiusschool heeft in januari 2023 een aanvraag ingediend voor vervangende nieuwbouw en uitbreiding voor haar leerlingen van het VSO. De hiervoor benodigde financiële middelen zijn opgenomen in de gemeentelijke begroting en eind 2023 heeft het college een positief besluit genomen ten aanzien van de aanvraag voor de Tarcisiusschool. We verwachten in 2024 hier verder invulling aan te geven.
Doel: We streven naar een school voor voortgezet onderwijs in ieder stadsdeel en vernieuwing van alle vo-schoollocaties in de periode 2008-2048
- Nieuwbouwplannen en onderwijshuisvestingaanvragen in voorbereiding
Het Kandinsky College aan de Malderburchtstraat is in 2023 grondig gerenoveerd. Tevens is gestart met de realisatie van het nieuwe onderkomen voor De Monnikskap. Dit gebouw zal in 2024 in gebruik worden genomen. Verder zijn de voorbereidingen voor de verbouwing van het Dominicus college ten behoeve van het Mondial College gestart. De start van deze verbouwing is gepland voor de 2 e helft 2024.
In 2022 is gestart met een locatieonderzoek voor een uni-locatie voor vmbo en mbo Yuverta. In 2023 is duidelijk geworden dat Yuverta op de bestaande locaties wenst te blijven.