Wij willen een financieel gezonde gemeente zijn nu en in de toekomst.
Toelichting
We willen dat het voor inwoners en bedrijven inzichtelijk is waarvoor we gemeenschapsgeld inzetten. Zij moeten er op kunnen vertrouwen dat wij zorgvuldig omgaan met de beschikbaar gestelde middelen.
Doel
We stellen een reële meerjarige raming op van de inkomsten uit het gemeentefonds voor onze beleidsambities. We stabiliseren en optimaliseren de inkomsten uit het gemeentefonds.
Toelichting
We zorgen dat de algemene grote geldstromen goed verlopen.
Criteria
We hanteren de door ons geformuleerde financiële spelregels (beslisboom integrale afweging), grondslagen en uitgangspunten en volgen de voorschriften van het BBV.
Activiteiten
We brengen het financieel effect van de gemeentefondscirculaires in beeld en verwerken deze jaarlijks in de stadsbegroting.
We maken een integrale afweging van de inzet van nieuwe gemeentefondsmiddelen (taakmutaties).
We oefenen invloed uit op de landelijke herijking van het gemeentefonds.
We lobbyen over de hoogte van de inkomsten van het gemeentefonds en over het stabiliseren van de schommelingen van het gemeentefonds.
Doel
We genereren aanvullende inkomsten ter dekking van lasten van (lokaal) beleid, waarbij zorg wordt gedragen voor een goede verhouding tussen de baten en lasten voor zowel burgers en bedrijven.
Toelichting
We hanteren een zorgvuldig vastgesteld heffingenbeleid om in de behoefte van onze inwoners en bedrijven te voorzien.
Criteria
We hanteren de door ons geformuleerde financiële spelregels, grondslagen en uitgangspunten en volgen de voorschriften van het BBV.
We hanteren de belastingverordeningen.
Activiteiten
We zorgen voor het heffen van OZB woningeigenaren, OZB niet-woningeneigenaren en overige belastingen (reclamebelasting, precariobelasting).
We herijken periodiek het belastingstelsel.
Doel
We beheersen fiscale risico's.
Toelichting
We nemen een pro-actieve rol aan daar waar het gaat om vraagstukken die fiscale consequenties kunnen hebben.
Criteria
We hanteren de door ons geformuleerde financiële spelregels en grondslagen en uitgangspunten en volgen de voorschriften van het BBV.
We hanteren de wet Omzetbelasting 1968, BTW Compensatiefonds, Wet Loonbelasting 1964 en de wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen.
Onze risicobereidheid is laag; we gaan niet de grenzen opzoeken van wat fiscaal is toegestaan.
Activiteiten
We adviseren gevraagd en ongevraagd over fiscale vraagstukken van programma’s en verbonden partijen.
We voeren afspraken uit die we hebben gemaakt met de Belastingdienst met betrekking tot het vernieuwd horizontaal toezicht (Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht; DHT) op de fiscale activiteiten van de gemeente.
Doel
We hebben voortdurend genoeg liquide middelen om activiteiten van de gemeente te kunnen realiseren.
Toelichting
We zorgen voor een passend en behoedzaam financieringsbeleid. We voorkomen hiermee dat we niet tijdig of adequaat kunnen inspelen op onze financieringsbehoefte.
Criteria
We hanteren de door ons geformuleerde financiële spelregels, grondslagen en uitgangspunten en volgen de voorschriften van het BBV.
We hanteren de beleidsregels verstrekken lening of garantie en het financieringsstatuut gemeente Nijmegen 2018.
We hanteren de voorschriften van de Wet Fido.
Activiteiten
We hebben een strategie om tegen zo gunstige mogelijke voorwaarden te lenen. Periodiek stellen we deze strategie bij op basis van de markt en economische omstandigheden.
We analyseren inkomsten en uitgaven om te bepalen of er voldoende geld op de bank staat om dagelijks te voldoen aan betalingsverplichtingen. We volgen nauwgezet onze inkomende en uitgaande geldstromen. Als instrument gebruiken we daarvoor de liquiditeitsbegroting: dat is een prognose voor de komende weken en maanden. De eerste weken worden zeer nauwkeurig in beeld gebracht, zodat helder is of en hoeveel er eventueel aan kort geld geleend moet worden.
We adviseren over en beoordelen aanvragen van leningen om maatschappelijke doelen te ondersteunen.
We trekken leningen aan met een korte of langere duur mede op basis van de vastgestelde strategie.
Doel
We vangen algemene risico’s en specifieke majeure risico’s op die verstorend werken op het begrotingsevenwicht.
Toelichting
We zorgen dat onze financiële positie goed is en onze reserves op peil zijn zodat wij risico's kunnen opvangen als ze zich voordoen.
Criteria
We hanteren de door ons geformuleerde financiële spelregels, grondslagen en uitgangspunten en volgen de voorschriften van het BBV.
We hanteren de door ons geformuleerde kadernota risicomanagement, weerstandsvermogen en financiële kengetallen.
Activiteiten
We beoordelen periodiek de ontwikkeling van de reserves in verhouding tot de risico’s.
We voeren financiële en niet-financiële risicoanalyses uit.
We voorzien in een overzicht waarin de stortingen en onttrekkingen van de reserves staan weergegeven.
We beoordelen het gebruik en de noodzaak voor (bestemming)reserves periodiek.
Doel
We verwerken begrotingscorrecties die nog niet zijn toe te rekenen aan programma’s.
Toelichting
We zorgen voor een volledige weergave van de begroting.
Criteria
We hanteren de door ons geformuleerde financiële spelregels, grondslagen en uitgangspunten en volgen de voorschriften van het BBV.
Activiteiten
We stellen algemene begrotingscorrecties vast.
We minimaliseren dit type begrotingscorrectie door periodiek te beoordelen of deze óf toe te wijzen zijn aan programma’s óf kunnen vervallen.
Doel
We beheren onroerend goed dat nog niet in exploitatie is of aan een beleidsveld toe te delen is.
Toelichting
Als eigenaar houden wij ons onroerend goed in een goede staat voor de gebruikers.
Criteria
We hanteren de door ons geformuleerde financiële spelregels, grondslagen en uitgangspunten en volgen de voorschriften van het BBV.
Activiteiten
We beoordelen of vastgoed onderdeel is van een beleidsinhoudelijk programma. Zo niet, dan bekijken we of afstoten mogelijk is en zetten hiervoor vervolgacties in.
Lasten & baten
89
8,1 %
688
59,1 %
Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 09:30:35 met de export van 06/10/2024 09:14:22