Financiën

Wat hebben we dit jaar bereikt

Wat hebben we dit jaar bereikt

Ambitie: Wij willen een financieel gezonde gemeente zijn nu en in de toekomst.

Doel: We stellen een reële meerjarige raming op van de inkomsten uit het gemeentefonds voor onze beleidsambities. We stabiliseren en optimaliseren de inkomsten uit het gemeentefonds

  • We brengen het financieel effect van de gemeentefondscirculaires in beeld en verwerken deze jaarlijks in de stadsbegroting

We hebben het effect van de mei-, september- en decembercirculaire verwerkt en uw raad is hierover door brieven geïnformeerd. Uw raad heeft over de inzet van deze middelen besloten in onder meer de eerste en tweede Voortgangsmonitor 2023.

  • We oefenen invloed uit op de landelijke herijking van het gemeentefonds
  • We lobbyen over de hoogte van de inkomsten van het gemeentefonds en over het stabiliseren van de schommelingen van het gemeentefonds

In 2023 heeft het Rijk een voorzet gedaan voor de nieuwe normeringssystematiek die vanaf 2027 moet gaan gelden. Over dit voorstel is de VNG en het rijk nog in gesprek. We gaan ervan uit dat in 2024 hierover meer duidelijkheid komt.
Over de daling van het gemeentefonds vanaf 2026 zijn geen afspraken gemaakt in 2023.

Doel: We genereren aanvullende inkomsten ter dekking van lasten van (lokaal) beleid, waarbij zorg wordt gedragen voor een goede verhouding tussen de baten en lasten voor zowel burgers en bedrijven

  • We schaffen de hondenbelasting af
  • Belastingen
    De belastingen zijn opgelegd en zijn of worden nog geïnd. We hebben uitvoering gegeven aan de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) inzake het herwaarderen van woningen en niet-woningen. Tot slot zijn de belastingverordeningen 2024 opgesteld en door de gemeenteraad vastgesteld. Voor meer informatie over de gemeentelijke belastingen verwijzen we naar de paragraaf lokale heffingen.  
  • Naar aanleiding van de invoering van de omgevingswet per 1 januari 2024, hebben we in 2023 de legesverordening 2024 hierop aangepast volgens de modelverordening van de VNG.

Doel: We beheersen fiscale risico's

  • We verbeteren de fiscale processen
  • Horizontaal Toezicht convenant

In 2023 is in verband met de doorontwikkeling van het horizontaal toezicht convenant het strategisch behandelplan over de fiscale activiteiten tussen de Belastingdienst en de gemeente Nijmegen besproken. Het doel van deze afspraken is om fiscale fouten te voorkomen in de aangiften omdat tijdig vraagstukken worden afgestemd met de fiscus. Hierdoor verbetert de gemeente het niveau van de in te dienen aanvaardbare aangiften. Ook brengt deze werkrelatie en samenwerking met zich mee dat er sprake is van een transparant handelen richting Belastingdienst. Feitelijk wordt continu gewerkt aan de invulling en versterking van het vertrouwen op fiscaal terrein tussen de gemeente Nijmegen en de Belastingdienst. Uit de klantbeeldanalyse die de Belastingdienst met de gemeente Nijmegen heeft gedeeld, volgt dat het contact tussen de Belastingdienst en de gemeente Nijmegen goed verloopt. Het behandelteam geeft aan dat de gemeente Nijmegen actief en adequaat zowel gevraagd als ongevraagd informatie deelt. De Belastingdienst ervaart dat ze als een serieuze gesprekspartner wordt gezien en dat de gemeentelijke organisatie bekend is met de verwachtingen van de Belastingdienst op het gebied van fiscale wet- en regelgeving.

  • BTW
    In 2023 is de gemeente Nijmegen ten aanzien van het algemene btw-mengpercentage (AMO) dat gehanteerd wordt op de overheadkosten overgestapt op de ORINCO-methode. De toegepaste ORINCO-methode voor het berekenen van het mengpercentage is gelijk aan de methodiek die de Belastingdienst bekend is onder de 'Methode de Wit'. Het berekende percentage gemengde btw wordt toegepast op alle kosten die tot de overhead worden gerekend en bestaat uit een overheid, ondernemers kostenverhogend deel. Dit heeft geresulteerd op een veel lager kostenaspect deel voor de btw die op de organisatie drukt voor de toekomende jaren.
  • Analyse BTW op beleidskosten
    In 2023 heeft het bedrijf SpendLab.com voor de gemeente Nijmegen een data-analyse uitgevoerd en beoordeeld welke inkoop-btw die aan de gemeente in rekening is gebracht, nog in aanmerking komt voor compensatie vanuit het Btw-compensatiefonds (BCF). Dit onderzoek heeft betrekking op de volgende onderwerpen: handelen als overheid, openbaar gebied/ onroerend goed, NYMA, sociaal  domein, sociaal domein regio en schuldhulpverlening. De gemeente Nijmegen heeft de individuele posten beoordeeld waarbij was aangegeven dat deze voor (aanvullende) compensatie bij het BCF in aanmerking komen. Naar aanleiding van deze beoordeling is de gemeente gekomen tot een nog te claimen bedrag bij het BTW Compensatiefonds van in totaal  Є 683.494 aan btw over de jaren 2017 tot en met 2021.
  • Actualiseren btw-labels
    In 2023 heeft de gemeente in samenwerking met PwC een onderzoek uitgevoerd naar de labeling van de kostendragers die de gemeente gebruikt voor het terugvragen of declareren van de in rekening gebrachte btw door de leveranciers. De actualisatie zorgt voor het beperken van btw-suppleties en in verband met het horizontaal toezicht convenant kan de gemeente Nijmegen aantonen dat de btw-sleutels actueel zijn en van onderbouwing zijn voorzien.

Doel: We hebben voortdurend genoeg liquide middelen om activiteiten van de gemeente te kunnen realiseren

  • Het zorg dragen voor voldoende liquide middelen om activiteiten van de gemeente te kunnen realiseren wordt beschreven in de paragraaf Financiering.

Doel: We vangen algemene risico’s en specifieke majeure risico’s op die verstorend werken op het begrotingsevenwicht

Doel: We verwerken begrotingscorrecties die nog niet zijn toe te rekenen aan programma’s

  • De opgenomen begrotingscorrecties zijn zoveel mogelijk bij de inhoudelijke programma’s verwerkt. Voor in totaal € 294.000 aan begrotingscorrecties zijn centraal blijven staan. Deze correcties vallen vrij en zorgen per saldo voor een voordelig resultaat.

Doel: We beheren onroerend goed dat nog niet in exploitatie is of aan een beleidsveld toe te delen is

  • Een aantal panden wordt op dit moment niet verhuurd.

Lasten & baten

89

8,1 %

688

59,1 %

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 09:30:35 met de export van 06/10/2024 09:14:22