Wat heeft het gekost

Ambities

Ambities

Begroting 2023 primitief

Begroting 2023 na wijziging

Rekening 2023

Verschil

Lasten

Financieel gezonde stad

36,0

82,9

89,0

-6,1

N

36,0

82,9

89,0

-6,1

N

Baten

Financieel gezonde stad

629,1

671,1

687,8

-16,7

V

629,1

671,1

687,8

-16,7

V

Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (V=voordeel; N=nadeel)

Totaal programma

Het programma Financiën ontvangt per saldo 598,8 miljoen euro aan baten. Het grootste deel hiervan wordt ontvangen voor het doel 'raming en optimaliseren inkomsten gemeentefonds' , 515,8 miljoen euro en voor het doel 'Innen lokale inkomsten',  totaal 99,5 miljoen euro.

Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting hebben we 6,1 miljoen euro (7,4%) meer uitgegeven.  De oorzaken van deze afwijking lichten we toe per doel.

We vangen algemene risico’s en specifieke majeure risico’s op die verstorend werken op het begrotingsevenwicht.
Er is 0,2 miljoen minder rente toegevoegd aan saldireserve,  dit komt  door het negatieve resultaat van 2022.

We hebben voortdurend genoeg liquide middelen om activiteiten van de gemeente te kunnen realiseren
De gestegen rentepercentages in de markt zorgen er voor dat de rentevergoeding is omgeslagen in een rentelast. Dit geeft een last die 1,1 miljoen euro hoger is dan bij de  2 e Voortgangsmonitor werd verwacht.

We genereren aanvullende inkomsten ter dekking van lasten van (lokaal) beleid, waarbij zorg wordt gedragen voor een goede verhouding tussen de baten en lasten voor zowel burgers en bedrijven
Burgers en bedrijven maken meer en meer gebruik van no-cure-no-pay-bedrijven om bezwaar in te dienen tegen de opgelegde aanslagen. In het  besluit proceskosten bestuursrecht is geregeld dat de gemeente voor deze bijstand een vergoeding moet betalen. Dit geeft 0,4 miljoen euro hogere lasten.

We verwerken begrotingscorrecties die nog niet zijn toe te rekenen aan programma’s
Verlofsparen

Met de invoering van de cao gemeenten 2021-2022 kunnen medewerkers vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit verlofsparen kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeleid. Deze vakantie-uren verjaren niet. Het verlofsparen kan leiden tot verlofstuwmeren die medewerkers bijvoorbeeld inzetten voor een sabbatical of om eerder met pensioen te gaan. Op basis van de stand op 31-12-2023 is er 1,5 miljoen euro toegevoegd aan de voorziening.  Dit leidt tot een nadeel van € 1,5 miljoen bij het programma Financiën.

Omzet belasting afvalverwerking
Als gevolg van een nacalculatie is het percentage van belaste omzet afvalverwerking gewijzigd. Deze nacalculatie heeft als gevolg dat we geclaimde btw bij het btw compensatie fonds moeten terug betalen. Dit geeft een nadeel van 1,7 miljoen euro. Deze btw correctie is budgettair neutraal: bij de baten verantwoorden we 1,7 miljoen euro als extra  ontvangen ondernemers btw.

Principeakkoord CAO-gemeenten 2021-2022

Een deel van dit akkoord heeft betrekking op het jaar 2023, namelijk een stijging van de pensioenlasten in 2023.  De hogere lasten zijn verwerkt in de uitvoeringskosten van de afdelingen. Het centraal beschikbare budget valt hierdoor vrij. Dit geeft een voordeel van 0,4 miljoen euro binnen het  programma Financiën.

Uitvoeringskosten
Op de uitvoeringskosten hebben we een voordeel 0,2 miljoen euro. Dit wordt veroorzaakt door minder kosten aan   personeel dat niet  meer werkt voor de gemeente .

Baten zijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er 16,7 miljoen euro (2,5%) meer aan baten gerealiseerd. Oorzaken van deze  voordelen lichten we hierna toe.

We vangen algemene risico’s en specifieke majeure risico’s op die verstorend werken op het begrotingsevenwicht.
Binnen de programma’s zijn meer uitgaven gedaan aan met name onderhoud en duurzaamheidsmaatregelen.  Onderhoudsreserves hebben een egaliserend karakter. Bij het programma Financiën leidt dit tot een hogere  onttrekking uit de reserve dan waarmee rekening was gehouden in de begroting; dit geeft een voordeel 0,4 miljoen euro.

We hebben voortdurend genoeg liquide middelen om activiteiten van de gemeente te kunnen realiseren

Door de groei van onze planexploitaties ontvangen we 1,0 miljoen euro meer voor het gebruik van ons eigen vermogen.  Als gevolg van rente stijgingen hebben we meer rente opbrengsten van 0,7 miljoen euro. Daarnaast hebben we meer dividend ontvangen van 0,7 miljoen euro.

We genereren aanvullende inkomsten ter dekking van lasten van (lokaal) beleid, waarbij zorg wordt gedragen voor een goede verhouding tussen de baten en lasten voor zowel burgers en bedrijven
In 2023 hebben we een nadeel op de OZB-opbrengsten woningen van 0,5 miljoen euro. Dit wordt veroorzaakt door een lagere waardestijging dan bij de tariefbepaling 2023 rekening is gehouden en een nadeligere groei van de stad.  Op de OZB voor niet-woningen hebben we een nadeel 0,5 miljoen euro. Dit wordt veroorzaakt door een lagere waardestijging dan waarmee bij de tariefbepaling 2023 rekening is gehouden.
De afwijking op de overige belastingen is € 0,1 miljoen  Er hebben meer activiteiten plaats gevonden waar we precariobelasting voor in rekening hebben kunnen brengen.

We verwerken begrotingscorrecties die nog niet zijn toe te rekenen aan programma’s
Naast de gevolgen van een nacalculatie afvalverwerking hebben we uit suppletie aangiften een bedrag ontvangen van 0,6 miljoen euro.

We stellen een reële meerjarige raming op van de inkomsten uit het gemeentefonds voor onze beleidsambities. We stabiliseren en optimaliseren de inkomsten uit het gemeentefonds.
De toename van het gemeentefonds in de decembercirculaire ten opzichte van de septembercirculaire voor 2023 voor Nijmegen is 13,3 miljoen euro. In de betaalspecificatie van begin 2024 is ten opzichte van de decembercirculaire 2023 een actualisatie geweest van een van de grootste maatstaven en dit zorgt ook voor een negatief effect. Het verschil tussen de stand rekening 2023 en begroting 2023 na wijziging is hierdoor 12,67 miljoen euro positief.

Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.

Lasten & baten

0

0,0 %

0

0,0 %

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 09:30:35 met de export van 06/10/2024 09:14:22