Ambities
Begroting 2023 primitief | Begroting 2023 na wijziging | Rekening 2023 | Verschil | ||
Lasten | |||||
Alle Nijmegenaren participeren bij voorkeur door werk | 53,9 | 58,9 | 54,8 | 4,2 | V |
Alle Nijmegenaren kunnen in hun levensonderhoud voorzien | 136,5 | 158,2 | 168,6 | -10,4 | N |
190,3 | 217,1 | 223,3 | -6,2 | N | |
Baten | |||||
Alle Nijmegenaren participeren bij voorkeur door werk | 0,0 | 0,4 | 0,4 | 0,0 | V |
Alle Nijmegenaren kunnen in hun levensonderhoud voorzien | 108,7 | 108,8 | 120,2 | -11,4 | V |
108,7 | 109,2 | 120,7 | -11,4 | V | |
Totaal per programma | 81,7 | 107,9 | 102,7 | 5,2 | V |
Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (V=voordeel; N=nadeel) |
Totaal programma
Aan het programma Werk en Inkomen geven we per saldo 102,7 miljoen euro uit. Het grootste deel hiervan gaat naar de ambitie 'Alle Nijmegenaren participeren bij voorkeur door werk'.
Per ambitie
We willen dat alle Nijmegenaren kunnen participeren, bij voorkeur door werk
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 4,2 miljoen euro voordeel op deze ambitie.
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er 4,2 miljoen euro (7%) minder aan lasten uitgegeven.
Dit wordt verklaard door:
Doel: meer kans op duurzaam betaald werk
Op dit beleidsdoel is 2,7 miljoen euro minder uitgegeven dan begroot.
Voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) heeft de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) minder middelen besteed dan het bedrag dat is opgenomen in de gemeentelijke begroting. Het voordelige resultaat op de WSW bedraagt 1,6 miljoen euro. Vanaf 2015 is er géén nieuwe instroom mogelijk in de WSW en heeft de uitstroom van SW medewerkers de afgelopen jaren versneld plaatsgevonden. Daarnaast zijn de personele lasten op de WSW in 2023 lager uitgevallen dan begroot door een gemiddeld lagere loonindexatie. Deze ontwikkelingen hebben geleid tot een voordeel op de totale kosten van de WSW.
Op de inzet van de Participatiemiddelen is een voordelig resultaat behaald van 1,2 miljoen euro.
We zien dat de inzet van maatwerkbanen in 2023 is achtergebleven; dit heeft tot een voordeel geleid van 0,7 miljoen euro. Voor het project ‘aanpak jeugdwerkloosheid’ zijn niet alle begrote middelen ingezet. De projectaanpak is wel gecontinueerd, maar niet geïntensiveerd. Voor de ketenpartners en uitvoeringsorganisaties waren in 2023 geen aanvullende plannen gewenst. Bovendien was er bij hen geen capaciteit om de uitvoering te intensiveren. Dit heeft geleid tot een voordeel van 0,3 miljoen euro.
Doelen: bestrijden financiële risico's, stop intergenerationele werkloosheid en participatie bevorderen >18 jaar
Op deze beleidsdoelen is per saldo 1,4 miljoen euro minder uitgegeven dan begroot.
Op de Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering (CAZ) is 0,6 miljoen euro minder uitgegeven. In 2023 is de CAZ uitgebreid met een beperkt aanvullend pakket met als doelgroep jongeren en minima met relatief lage zorgkosten. De bekendheid voor de beperkt aanvullende polis moet nog groeien en daarom is deze verzekering nog weinig afgesloten in 2023. We zien wel een stijging van 568 (2022) naar 618 (2023) jongeren (18-27 jaar) die deelnemen aan de CAZ. In 2023 zijn de gemeentelijke premiebijdragen voor de CAZ verhoogd. Hiervoor heeft het programma extra budget ontvangen. Daarnaast is de begroting van 2023 door de hoge inflatie extra geïndexeerd. Hiermee hadden wij geen rekening gehouden in de prognose, waardoor we ook budget hebben overgehouden.
De uitgaven voor maatschappelijke participatie zijn 0,3 miljoen euro lager uitgevallen.
De populariteit van het busabonnement is het afgelopen jaar toegenomen. Er zijn ruim 1.500 meer busabonnementen afgesloten ten opzichte van 2022. Ondanks de stijging van het aantal gebruikers is er een kleine 0,3 miljoen euro overgehouden op het budget.
Op de arbeidsmatige dagbesteding (uitvoering door de MGR/WerkBedrijf) is een voordelig resultaat behaald van 0,2 miljoen euro, onder andere door de vrijval van resterende coronamiddelen. De arbeidsmatige dagbesteding is sinds 2023 onderdeel van het programma Werk & Inkomen (vóór 2023 onderdeel van het programma WWZ).
We willen dat alle Nijmegenaren kunnen voorzien in hun levensonderhoud
Ten opzichte van de dynamische begroting is er per saldo 1,0 miljoen euro voordeel op deze ambitie.
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er 10,4 miljoen euro (7%) meer aan lasten uitgegeven.
Doel: verstrekken uitkeringen en toeslagen
Op dit beleidsdoel is 11,2 miljoen euro meer uitgegeven dan begroot.
De budgetten voor de BUIG-uitkeringen (PW, IOAW/Z en BBZ levensonderhoud) en BBZ bedrijfskredieten zijn overschreden, enerzijds doordat het klantenbestand ten opzichte van 2022 is toegenomen met 114 klanten (1,7%), anderzijds doordat de bijstandsuitkeringen in 2023 zijn verhoogd door de verhoging van het wettelijk minimumloon per 1 januari 2023.
Aan de individuele studietoeslag (IST) is 0,9 miljoen euro meer uitgegeven dan begroot. Deze overschrijding is ten opzichte van 2022 verder toegenomen. In 2022 is het stelsel van de studietoeslag gedurende het jaar gewijzigd. Er is een staffelsystematiek ingevoerd en de doelgroep is vergroot. We constateren dat het aantal studenten dat een beroep doet op de IST in 2023 verder is toegenomen. Daarnaast zijn de normbedragen per leeftijdscategorie in 2023 verhoogd.
Aan de energietoeslag 2022 (doorloop in 2023, aanvragen kon tot medio 2023) en 2023 is 5,5 miljoen euro meer uitgegeven dan begroot.
Aan overige bijzondere bijstand is 0,2 miljoen euro meer uitgegeven, waaronder 0,1 miljoen euro voor de kosten die verband houden met de afhandeling van de kinderopvangtoeslag (KOT).
Doel: voorkomen van schulden
Op dit beleidsdoel is 1,1 miljoen euro minder uitgegeven dan begroot.
Doordat het Beleidsplan Schuldhulpverlening 2023-2026 pas medio 2023 is vastgesteld, kon een aantal interventies pas later van start gaan. De budgetten in het beleidsplan zijn berekend voor een heel jaar. Een aantal interventies, zoals het Jongeren Perspectief Fonds en de pilot Uitbreiding Schuldhulpverlening in de Wijk zijn voorbereid in 2023 en gaan starten in 2024. Ook door de krappe arbeidsmarkt kon hier niet eerder invulling aan worden gegeven. In totaal is er 0,9 miljoen euro minder uitgegeven.
Batenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er 11,4 miljoen euro (10%) meer aan baten gerealiseerd.
Dit wordt verklaard door:
Doel: verstrekken uitkeringen en toeslagen
Op dit beleidsdoel zijn er 11,8 miljoen euro hogere baten gerealiseerd dan begroot.
In 2023 hebben we een hogere Rijksbijdrage BUIG ontvangen dan begroot; het voordeel bedraagt 8,9 miljoen euro. De terugontvangsten van (ex)klanten zijn hoger uitgevallen dan begroot. Dit levert een voordeel op van 0,3 miljoen euro. Als gevolg van het opschonen van een aantal balansrekeningen is een incidenteel voordeel gerealiseerd van 0,6 miljoen euro.
De mutatie op de voorziening dubieuze debiteuren levert een voordeel op van 1,7 miljoen euro. Het 'voorzieningspercentage oninbare vorderingen' is ten opzichte van afgelopen jaar gedaald. Dit percentage wordt jaarlijks herijkt.
Voor de afhandeling van de kinderopvangtoeslag (KOT) ontvangt de gemeente 0,2 miljoen euro van het Rijk.
Op de begrote baten voor de uitvoering -behorende bij deze ambitie- is een nadelig resultaat behaald van 0,4 miljoen euro. De afwijking op de uitvoering wordt centraal toegelicht.
Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.