Wat hebben we dit jaar bereikt
Ambitie: We zijn en blijven een stad die veilig bereikbaar en leefbaar is voor bewoners, bedrijven en bezoekers.
Doel: We hebben een optimale bereikbare stad door een goede balans tussen de vervoersmodaliteiten (vracht)-auto, OV, fiets, vaartuig en voetgangers
- We maken een uitvoeringsprogramma voor de versnelling van de mobiliteitstransitie
In 2023 hebben we nieuw beleid vastgesteld voor de versnelling van de Mobiliteitstransitie. In juni stelden we de ambities vast in de ‘Agenda Versnelling Mobiliteitstransitie’, die we in het najaar hebben uitgewerkt tot een meetbaar uitvoeringsprogramma. Dit uitvoeringsprogramma is vastgesteld door het college. Het uitvoeringsprogramma geeft richting aan wat we de komende jaren op straat willen laten zien en hoeveel we verwachten te investeren in automobiliteit, de fiets, lopen en toegankelijke looproutes, het OV en stadrandhubs, deelmobiliteit, verkeersveiligheid en invoering van nieuw parkeerbeleid.
- We houden de auto bereikbaarheid op peil
In 2023 hebben we het autonetwerk op diverse plekken verbeterd. De werkzaamheden aan de Laan van Oost-Indië zijn afgerond en we hebben enkele kleine verbeteringen in de verkeersveiligheid op deze weg uitgevoerd. We de kruising Van Boetbergweg-Appelternweg geoptimaliseerd.
We overleggen met de regionale partners over verkeerssnelpunten in het regionale netwerk, bijvoorbeeld de A325, de A50 en de A73. We zorgen dat Nijmegen goed bereikbaar blijft tijdens wegwerkzaamheden en evenementen.
- We verbeteren het fietsnetwerk en breiden dit verder uit
We voerden verder de programmering van fietsprojecten uit. Het gebruik van de fiets in Nijmegen blijft groeien, dit betekent meer drukte op de fietspaden en –straten, maar ook behoefte aan meer fietsroutes. Deze successen blijven we doorzetten en hebben in 2023 geleid tot onder meer het verbreden van de fietspaden op en nabij het spoorviaduct van de Sint Annastraat. Ook zijn de voorbereidingen gestart voor de realisatie van de fietsstraten Thijmstraat en Weurtseweg.
- We bereiden de Snelle Fietsroute VeluweWaalpad voor
Het VeluweWaalpad vormt een regionale fietsverbinding tussen de gemeenten Arnhem en Nijmegen aan de westzijde van de snelweg A325. Snelfietsroute is niet meer de juiste benaming, het gaat namelijk niet om het snel kunnen fietsen, maar dat fietsers comfortabel hun bestemming kunnen bereiken. In 2023 is een uitgebreide studie gedaan naar de meest logische en gewenste locatie.
- We starten een verkenning van de opties voor een Waalkade zonder bussen.
In 2023 hebben we een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheid om bussen van de Waalkade af te halen. Verder zijn we een onderzoek gestart naar de toegankelijkheid van looproutes in onze stad. Ook zijn de voorbereidingen gestart voor de opwaardering van de P+R in Nijmegen Noord en verkennen we mogelijke locaties voor aanvullende stadsrandhubs in alle windrichtingen.
- We stellen een plan op voor de (verdere) ontwikkeling van HUBS (P+R/Transferia).
We zijn gestart met verkenning voor nieuwe locaties voor stadsrandhubs in alle windrichtingen.
- We werken aan en realiseren infrastructurele maatregelen voor de bus.
We hebben de busbaan Industrieweg vóór het Industrieplein met circa 250 meter verlengd tot aan de halte Sluis Weurt. Bussen richting Nijmegen kunnen nu bij drukte de wachtrij voor het Industrieplein voorbij rijden.
Doel: We hebben goed bereikbare (economische) kerngebieden, zowel op lokaal, regionaal als landelijk niveau
- We brengen knelpunten op de S100 in kaart.
Dit onderdeel pakken we later in deze coalitieperiode op. In 2023 is wel onderzocht op welke manier de S100 ter hoogte van Winkelsteeg het beste heringericht kan worden, als onderdeel van de gebiedsontwikkeling, met als doel om de autobereikbaarheid in de nabije toekomst op peil te houden.
Doel: We hebben een toekomstbestendige binnenhaven die toegankelijk is en optimaal wordt gebruikt
- Voor een goede toegankelijkheid en daarmee het economisch functioneren van de haven moest de Oost Kanaalhaven gebaggerd worden. Het baggeren tot de oorspronkelijke aanlegdiepte van NAP + 3.00 m is in 2023 uitgevoerd. Daarnaast hebben we een intensievere samenwerking tussen gemeente Arnhem, Tiel, Nijmegen en Provincie verkend. De operationele samenwerking is en wordt geïntensiveerd. We hebben continu gewerkt aan het communiceren met en het verbinden van ondernemers, Port of Nijmegen, TPN-West, logistieke bedrijven en Rijkswaterstaat.
Doel: We bieden een passend aanbod van parkeer- en stallingsfaciliteiten aan, zowel voor de auto als de fiets
- We werken de parkeernota Parkeren in Nijmegen 2020-2030 uit
We zijn bezig geweest met het parkeerbeleid vanuit de parkeernota vorm te geven binnen de Koers voor de Binnenstad. Dit resulteert in een fasering op weg naar een verblijfsvriendelijke binnenstad. De Beleidsregels parkeren zijn aangepast. Door de vele planontwikkelingen zagen we ons genoodzaakt dit aan te scherpen.
Op 1 november 2023 hebben we betaald parkeren ingevoerd in een aantal wijkdelen. De gekozen wijkdelen komen voort uit vele verzoeken om betaald parkeren. Binnen de vaststelling van het Uitvoerings- programma Versnelling Mobiliteitstransitie hebben we ruimte gekregen om af te wijken van de Spelregels invoering betaald parkeren.
- We werken verder aan de mogelijkheden om de fiets te parkeren
Nijmegen is een studentenstad en er worden jaarlijks meerdere festiviteiten in en om het centrum gehouden. Dit zorgt regelmatig voor behoefte aan voldoende en kwalitatief goede fietsparkeerlocaties. Tijdens de 4-daagse en de Intro zijn diverse acties verricht om de fietsparkeerdruk op te vangen. Dit zal de komende jaren verder toegepast en uitgebreid worden.
Doel: We brengen en houden de kwaliteit van de infrastructuur, weginrichting, straatmeubilair, brandkranen en civiele kunstwerken op orde
- We vervangen verkeersregelinstallaties (VRI's)
We zorgen ervoor dat de VRI’s worden onderhouden, functioneel en technisch goed worden beheerd en na een levensduur van 15 jaar worden vervangen. Daarbij worden alle VRI’s omgezet naar iVRI’s. In 2023 zijn er 7 VRI’s vervangen en zijn van 3 VRI’s de detecties en software vervangen.
Doel: We hebben zo min mogelijk vuil en rommel op straat om Nijmegen bereikbaar te houden
Doel: We maken het verkeer veiliger
- We brengen de wegen met een mogelijke verlaging naar 30 km in beeld
In de agenda versnelling mobiliteitstransitie hebben we bepaald dat we op meer 50 km/u wegen de snelheid gaan verlagen naar 30 km/u. In 2023 zijn op nationaal niveau kaders vastgesteld, zodat gemeenten uitvoering kunnen geven aan dit voornemen.
Algemene verkeersveiligheidsprojecten
- Het deel van de Georges Brassensstraat tussen de rotonde met de Vrouwe Udasingel en de Frankrijkstraat vormt een belangrijke verbinding van/naar de woonwijk in dit noordelijk deel van Lent. Om de veiligheid voor de fietsers te vergroten, hebben we de fietspaden verlengd tot aan de kruising met de Frankrijkstraat.
- We hebben een onderzoek opgestart naar de mogelijkheden om de route 2 e Oude Heselaan – Molenweg te herinrichten en hier de snelheid te verlagen naar 30km/u, naar aanleiding van een raadsmotie.
- Het eerste High Five project om basisschoolkinderen te stimuleren meer lopend en fietsend naar school te gaan, is succesvol afgerond op de Vossenburcht met ruim een kwart minder auto’s bij de school en 13% meer lopende/fietsende kinderen. Na de zomer is het project op twee andere scholen gestart: De Klumpert (Hatert) en de Verbinding (Lent).
- Voorafgaand aan de praktische verkeersexamens voor leerlingen van groep 8 zijn op 11 scholen aanvullende fietslessen gegeven om de fiets- en verkeersvaardigheden van kinderen te verbeteren, met significant betere resultaten op het examen.
- Er is een grootschalig lesprogramma op het Pontem College gestart om 200-250 jongeren met een migratieachtergrond fiets- en verkeerslessen te geven.
Doel: We zorgen dat de brandkranen in de openbare ruimte bereikbaar en bruikbaar zijn
Ambitie: We hebben een stad die duurzaam bereikbaar is.
Doel: We stimuleren duurzame vervoerswijzen (lopen, fietsen en openbaar vervoer)
- Op termijn wordt de binnenstad autoluw; dit traject starten we in 2023
In de agenda versnelling mobiliteitstransitie hebben we vastgesteld dat onze binnenstad verblijfsvriendelijker wordt en dat auto’s van bewoners en bezoekers op termijn niet meer op straat geparkeerd zullen worden maar worden verplaatst naar de parkeergarages. In het coalitieakkoord hebben de partijen de wens geuit te experimenteren met een stap-op-stap-af bus door het centrum. In 2023 is de pilot stadshopper gestart. Dit gratis vervoersmiddel rijdt een rondje tussen het station en het centrum.
- Uitvoering fietsprogrammering
De fiets is een zeer duurzame vervoerswijze, hij wordt in Nijmegen volop gebruikt en dat faciliteren wij door continu in te zetten op een fijnmazig en comfortabel fietsnetwerk voor iedere fiets en fietser.
- We implementeren de beleidskaders deelmobiliteit
De pilot eHUBS is geëvalueerd en heeft vervolgens geleid tot een vergunningsuitgifte voor maximaal 100 bakfietsen in Nijmegen, hier bestond eerder nog geen vergunning voor. Daarnaast is de uitgifte van vergunningen voor free floating deeltweewielers tussentijds geëvalueerd. Om overlast van free floating deeltweewielers tegen te gaan hebben we in 2023 8 hubs gerealiseerd. Ten slotte is er een regionale campagne over deelmobiliteit ontwikkeld, die in december is gestart met de versierde Jingle Wheels bakfietsen.
Doel: We stimuleren verdere verschoning van het gemotoriseerd verkeer
- We stimuleren en faciliteren het elektrisch rijden
De samenwerking met de concessiehouder is afgelopen jaar geïntensiveerd. Dit heeft geresulteerd in de plaatsing van 171 openbare laadpalen versus 42 in 2022. Daarnaast is gewerkt aan de plaatsingsleidraad voor laadpalen evenals de plankaart. We hebben met de Nationale Agenda Laadinfrastructuur Oost een concessie voor snellaadstations verkend. Wegens netcongestie is dit niet doorgezet. De netcongestie heeft er ook voor gezorgd dat onderzocht wordt hoe laadpalen een bijdrage kunnen leveren aan het ontlasten van het netwerk op piekmomenten. Op bedrijventerreinen is in combinatie met smart energy hubs onderzocht hoe laadinfrastructuur gerealiseerd kan worden. Tevens lopen er onderzoeken naar laden bij deelmobiliteit, het combineren van lichtmasten met laadinfrastructuur en is een pilot uitgevoerd waarbij bewoners kabelgoten konden gebruiken voor het laadsnoer over het trottoir. Er is in samenwerking met de provincie een onderzoek gedaan naar locaties voor duurzame tank- en laadstations voor de logistiek.
Doel: We stimuleren slimmere en schonere logistiek
In 2023 is er verder gewerkt aan de uitbreiding van (het gebruik van) logistieke groene hubs in Nijmegen. Door het Samenwerkingsproject Emissieloze Stadslogistiek is, met input van specifieke vragen uit Nijmegen, een ruimtelijk-juridisch handboek opgesteld. Verder is gewerkt aan een beleidskader voor logistieke ontwikkelingen. Ook is een aanpak opgesteld voor het ondersteunen en stimuleren van bedrijven om de transitie te maken naar schone en slimme logistiek. In 2023 is ook het samenwerkingsproject met de HAN over het duurzaam beleveren van de Campus Heijendaal (Living Lab Heijendaal) doorgezet.