| 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
gevraagd door raad | ||||||||||
Aantal verkeersongevallen met letsel per 100.000 inwoners | 45 | 64 | 61 | 45 | 41 | 30 | 37 | 37 | 59 | |
Gemiddelde benchmark | 70 | 89 | 94 | 104 | 108 | 103 | 90 | 115 | 136 | |
Aantal personenauto's van particulieren per 1.000 inwoners | 354 | 352 | 354 | 359 | 362 | 363 | 364 | 372 | 377 | 371 |
Gemiddelde benchmark | 358 | 357 | 358 | 361 | 364 | 366 | 367 | 373 | 376 | 371 |
Aantal (semi)publieke laadpunten voor elektrische auto's | 385 | 534 | 710 | 1011 | 1262 | |||||
Gemiddelde benchmark | 539 | 676 | 841 | 1236 | 1533 | |||||
Percentage inwoners dat gebruik maakt van deelvervoer | 19% |
Toelichting
Het jaar 2023 is nog niet overal gevuld. Dit kan komen doordat de cijfers voor 2023 pas in de loop van 2024 ter beschikking komen. Dat geldt onder meer voor veel van de verplichte indicatoren, waarvoor waarstaatjegemeente.nl de bron is. Daarnaast geldt voor diverse indicatoren dat deze tweejaarlijks gemeten worden (en enkele worden zelfs vierjaarlijks gemeten).
- Gemiddelde benchmark
Het gemiddelde voor de steden Arnhem, Eindhoven, Enschede, Groningen, Leiden, Maastricht, Nijmegen en Tilburg. - Aantal verkeersongevallen met letsel per 100.000 inwoners
Dit aantal varieert in 2022 van 59 in Nijmegen tot 368 in Leiden. De sterk uiteenlopende aantallen per stad wekken de indruk dat administratieve factoren de benchmark voor deze verplichte indicator vertekenen. - Aantal personenauto's van particulieren per 1.000 inwoners
Dit cijfer is exclusief de personenauto’s op naam van bedrijven. Hierdoor wordt de vertekening opgeheven die ontstaat door de concentratie van (leasebedrijven) in enkele steden.
- Percentage inwoners dat gebruik maakt van deelvervoer
De bron voor deze indicator is de tweejaarlijkse Burgerpeiling. Najaar 2023 hebben we de vragen over deelvervoer voor het eerst in de Burgerpeiling opgenomen. De meest gebruikte vorm van deelvervoer is de OV-fiets (12,6%). Op de tweede, derde en vierde plaats staan deelauto’s (4,5%), deelscooters (3,8%) en elektrische deelfietsen (3,5%).
Klik hier voor meer onderzoeksuitkomsten/statistieken over bereikbaarheid:
https://swm2023-nijmegen.pcportal.nl/p56186/kerncijfers